сега

Следобедни импровизации

Таня Иванова / от 18:00 до 21:00

Програма Schedule
Пианистът Асен Дойкин с първи концерт от година насам и нова музика, повлияна от българския фолклор

Пианистът Асен Дойкин с първи концерт от година насам и нова музика, повлияна от българския фолклор

На 25 май един от най-ярките и уважавани български джаз музиканти - пианистът Асен Дойкин, ще свири заедно със своето трио в Soapbox Gallery в Ню Йорк. Концертът ще бъде предаван онлайн и ще остане на сайта на галерията до 72 часа след излъчването му. Предишният концерт на Асен в компанията на негови колеги беше през февруари миналата година, така че той не крие своето вълнение от предстоящата изява.

През последните месеци нюйоркската галерия е домакин на десетки стойностни джаз събития. „Вече има концерти по няколко пъти в седмицата, които се излъчват ексклузивно по интернет без публика заради рестрикциите относно пандемията. Soapbox Gallery стана едно от най-популярните места за излъчване на джаз през последната една година. Проектът върви много успешно, има стотици включвания от хора от цял свят, които слушат концертите и помагат финансово тази програма да продължава да функционира.“ – разказва Асен Дойкин в интервю за Джаз ФМ радио.

Още от началото на пандемията част от музикантите избраха пътя на виртуалните концерти, за да представят своето изкуство и по този начин да останат свързани с публиката. Други артисти се разграничиха от този тип срещи в очакване животът да се върне към нормалния си ритъм. Мнението на Асен Дойкин е някъде по средата: „Аз съм по-икономично настроен към такива концерти. Въпросът е човек да не ги прави прекалено често и, от друга страна, да бъдат направени качествено. Концертите в Soapbox Gallery са на най-високо ниво относно картина, звук, пространство, качество на рояла.“ Пианистът посочва, че има смесени чувства към подобни музикални формати, тъй като музиката като форма на изкуство е много ощетена от интернет през последните години. „Форматът обхваща от аматьори до най-големите професионалисти в момента и понякога в тази гора от интернет концерти е трудно може би да се отсее качеството за обикновения слушател.“ – обяснява още Асен и споделя: „Много съм щастлив, че получихме покана от Soapbox Gallery да свиря с моето трио там, защото всичко е продуцирано, излъчено и представено на най-високо професионално ниво.“

Асен Дойкин трио ще свири оригинална музика, като по-голямата част от репертоара са пиеси, които Асен е написал по време на пандемията. „Всичката музика е повлияна от българските мелодии и ритми, с които аз израснах. Завърших Музикалното училище в Пловдив със специалност ударни инструменти и съм изучавал и свирил тази музика на барабани още като тийнейджър. Навремето свирех дори в сватбарска група.“ – връща се назад във времето българският пианист, който от дълги години живее в САЩ.

Групата на пианиста, с която той ще се представи в Soapbox Gallery, включва Масимо Биолкати (контрабас) и Майкъл Пиолет (барабани). Асен признава, че е избрал музиканти, които са му приятели и с които обича да свири. „Те имат много еклектично отношение към джаз музиката и са способни без никакви проблеми да се справят с предизвикателствата да включиш в джаза български неравноделни елементи и мелодии.“ – казва Асен. Той остава силно впечатлен от таланта на Майкъл Пиолет, когато преди години двамата свирят заедно на престижния Blue Note Jazz Festival. С басиста Масимо Биолкати се познават отдавна, още от Музикалния колеж „Бъркли“. Асен Дойкин разкрива нещо много любопитно – наскоро в архивите си е открил няколко записа, които са направили съвместно с Биолкати и Теодосий Спасов по време на негово гостуване в Бостън през 90-те г.

Асен Дойкин, фотография: Блага Дитроу

Този еклектичен подход към джаз музиката винаги е представлявал интерес за Асен Дойкин. В интервюто си за Джаз ФМ радио той припомня за ежегодния проект с Владимир Кърпаров, с когото свирят в Германия на турнета 4 години поред преди да започне кризата с пандемията. Асен признава, че именно от саксофониста много е научил за смесването на джаз с български фолклор. „Не бих казал, че съм голям специалист като моя добър приятел Владимир Кърпаров или невероятния български музикант Димитър Льолев. Те вкарват такива български елементи на друго ниво. На мен голямо влияние ми оказаха „Акустична вресия“ навремето и Антони Дончев заради начина, по който вплитат тези елементи в джаза: малко по-дистанцирано, не толкова навътре във фолклорните дебри.“ – казва Асен и прави уточнението, че умението да се дозира понякога се налага от формацията, която създава тази музика: „При мен – с пиано, бас и барабани, някак си не е толкова удачно да се вплитат на такова дълбоко ниво тези елементи, както когато има саксофон. Акустичното пиано не е фолклорен инструмент. Роялът не присъства в българската фолклорна музика и това налага една по-силна дистанцираност при вплитането на тези елементи.“

През последните месеци Асен Дойкин продължава да композира, преподава в две частни училища, занимава се с продуцентска дейност не само в сферата на джаза и същевременно не спира да се упражнява. Миналата година в разговор за Джаз ФМ пианистът посочи, че музиката изисква много работа и зад създаването ѝ се крие упорит задкулисен труд. „Опитвам се да прекарвам колкото се може повече време с пианото, да го опознавам и да ставам все по-добър. Това е, няма друг начин. Дори и най-големите гении трябва да прекарват време с инструмента. Така ставаш все по-добър в това, което правиш.“ – обобщава пианистът.

Асен Дойкин: „Красотата, лекотата, свободата на музиката, трябва да се балансират с един задкулисен труд.“

Асен Дойкин разказва, че ситуацията в Ню Йорк тези дни изглежда по-обнадеждаващо. Постепенното съживяване музикантът описва така: „Нещата специално в Ню Йорк и околностите вървят доста добре. Програмата за ваксинация е успешна. Много хора се ваксинират, включително и аз съм ваксиниран, както и цялото ми семейство. Това естествено много помага за връщането на някакъв нормален ритъм на града. Но това ще отнеме време, няма какво да се залъгваме. Всичко ще стане постепенно според мен, включително и по отношение на музикалния живот. Друг въпрос е, че джаз музиката винаги е страдала финансово. Още преди пандемията тук започнаха да затварят малки джаз клубове поради икономически и политически причини – една друга тема за дискутиране. Но въпреки това нещата вървят на добре.“


Миналия месец вибрафонистът Ерол Ракипов покани свои колеги да участват в мултимедийна презентация за една от неговите книги - Melodic Ideas, Comping Patterns, Bass Lines and Drums Grooves in 5 (2+3) with Quarter notes and Eight Notes. В изпълнението се включват: Ерол Ракипов (вибрафон), Христо Вичев (китара), Асен Дойкин (клавишни), Агустин Конти (бас) и Майкъл Пиолет (барабани).

  • Цялото интервю на Таня Иванова с Асен Дойкин може да чуете чрез бутона „Аудио“.

Концертът на Асен Дойкин трио в Soapbox Gallery в Ню Йорк започва в 20 ч. местно време, което у нас е в 3 ч. през нощта на 26 май. Събитието ще бъде предавано онлайн и може да се гледа тук до 72 часа след излъчването му. 

Последните новини, свързани с Асен Дойкин, може да следите на обновения сайт на музиканта.

Фотография: Блага Дитроу