Петър Славов след концерта си с живата легенда на барабаните Ал Фостър: „Не знам как да го опиша, но беше чудесно!“

Петър Славов след концерта си с живата легенда на барабаните Ал Фостър: „Не знам как да го опиша, но беше чудесно!“

По време на десетилетната си кариера колосът на барабаните е свирил с имена като Майлс Дейвис, Съни Ролинс, Декстър Гордън, МакКой Тайнър, Хоръс Силвър, Хърби Хенкок и др.

След много силен концертен уикенд в Бостън се свързахме с басиста Петър Славов, за да ни разкаже повече за своите изяви. В петък миналата седмица той беше част от триото на пианиста Адам Бърнбаум, в което свири и легендарният барабанист Ал Фостър. Ден след това Пепи се включи в празничен концерт по случай 60-ия юбилей на Алан Мале. За почитателите на хубавата музика припомняме, че неговият нов албум Mutt Slang 2: A Wake Of Sorrows Engulfed In Rage, в чийто записи участва и българският музикант, по-рано тази година имаше номинация за награда „Грами“. Третият концерт на Петър Славов в Бостън беше с големия саксофонист Джордж Гарзон.

Видео от концерта на Адам Бърнбаум, Петър Славов и Ал Фостър. Специален гост е саксофонистът Майк Тъкър.

„Успях да свиря с един от моите най-любими барабанисти - Ал Фостър.“ – казва Петър Славов в интервю за Джаз ФМ, дадено по телефона на път от Бостън за Ню Йорк. Кариерата на Ал Фостър започва през 60-те г. Той е истински колос на барабаните, свирил през десетилетията с имена като Майлс Дейвис, Съни Ролинс, Декстър Гордън, МакКой Тайнър, Хоръс Силвър, Хърби Хенкок и мн. др. Какво е усещането да бъдеш на една сцена с музикант, който сякаш олицетворява живата история на джаз музиката? „Не знам дали чувства могат да се опишат добре, но той е толкова страхотен музикант, че навремето Майлс Дейвис, дори когато не са свирили заедно, му е плащал заплата, за да не свири с никой друг.“ – разказва Пепи Славов и продължава: „Музикантите от това поколение имат нещо, което нашите поколения може би нямат като отношение към музиката, като идеализъм. Самите те изпитват едно такова удоволствие, когато свирят, че това е нещо много заразително. Да не говорим за това какво представлява звукът на един такъв музикант, какво представляват неговите идеи, какво е цялостното усещане за свирене. Има нещо много персонално в подхода на всички тези музиканти, което може би сега в по-късните поколения малко се е изтрило, вероятно защото джазът вече в някаква степен е и академична музика. Наистина клишето, че инструментът е просто продължение на крайниците на един музикант не е преувеличение, когато става дума за такива хора като Ал Фостър. Някъде четох думите на Хърби Хенкок, че когато слушаш големите музиканти, ти не слушаш инструмента. „Когато слушам Уейн Шортър, аз чувам Уейн Шортър, а не саксофон.“ - казва Хенкок. Това беше и случаят с Ал Фостър в петък. Не знам как да го опиша, но беше чудесно!“

В интервюто за Джаз ФМ радио помолихме Петър Славов да направи опит да обобщи какво е характерно за подхода на Ал Фостър към барабаните и какво го превръща в толкова голямо име. Ето какво казва басистът: „Отличава го неговия много персонален стил на свирене. От големите барабанисти той е един от най-познатите в България, защото през последните 40 г. свири с музиканти, които са много популярни у нас – с Джо Хендерсън, разбира се - с Майлс Дейвис и т. н. Аз знам за Ал Фостър още преди да слушам джаз. Той има много персонален звук и подход към инструмента, но също така с Ал Фостър се свири много лесно. Той е барабанист в истинския смисъл на думата - поддържа всичко, което става около него, но не за сметка на собствените си идеи и креативност. Книга може да се напише за Ал Фостър. Музикант като него е цяла вселена.“

Корицата на ноемврийския брой на DownBeat

Този месец Ал Фостър е на корицата на престижното списание DownBeat. Изданието публикува съкратена версия на двучасов разговор между него и друг известен барабанист - Джо Фарнсуърт, който задава въпросите. Интервюто е ценно на много нива – впечатляващи са тонът на разговора, от отговорите на Ал Фостър лъхат човечност, искреност и благородство, а на моменти у него се забелязва и лека самоирония. В публикацията на DownBeat Ал Фостър споделя, че се упражнява всеки ден вкъщи и това става причина статията да бъде озаглавена Al Foster Still Learning („Ал Фостър продължава да учи“), което е великолепно послание както за по-младото поколение музиканти, така и за всички нас.

„Аз остарявам. Вече не съм толкова бърз колкото бях. Но имам повече свежи идеи. Винаги ми хрумват нови неща, когато се упражнявам. Защото напоследък го правя всеки ден – свиря на барабани в хола си. Сядам там за няколко минути, в които сякаш си казвам: „Какво ще ми покажеш днес?“ Не искам да свиря същите неща. Това е начинът, по който работи умът ми. Мразя, когато продължавам да свиря неща, които вече знам. Така че си казвам – покажи ми нещо, което не знам. Искам нещо различно.“ – Ал Фостър в интервю за DownBeat.

Като коментар на тези думи Петър Славов казва: „Това е пътят и едно от чудесните неща, свързани с Ал Фостър, беше колко е скромен, почти самокритичен. Нямаше никаква следа от себеизтъкване. Той беше изключително приятен и когато започна да свири, го прави с такова удоволствие, че ни зарази нас, които може да сме му синове и внуци. Големият музикант се учи цял живот и колкото повече учи, толкова повече вижда, че има за учене. Ал Фостър дори ми спомена нещо от сорта на: „Някои ми казват, че трябва да се оттегля, но на мен ми е толкова кеф да свиря, така че как да се пенсионирам?“

Обложката на новия албум на Ал Фостър Reflections

В доказателство на силната му любов към музиката по-рано тази година беше издаден новият албум на барабаниста – Reflections, записан с участието на Никълъс Пейтън (тромпет), Крис Потър (тенор и сопран саксофон), Кевин Хейс (пиано и Fender Rhodes) и Висенте Арчър (бас). Проектът, който излиза от каталога на бутиковия лейбъл Smoke Sessions Records, отдава почит към творчеството на Съни Ролинс, МакКой Тайнър, Хърби Хенкок, Джо Хендерсън, Майлс Дейвис, Телониъс Монк... „Изискан, суингиращ и елегантен, Reflections доказва, че напредването на възрастта не те прави непременно по-стар, а по-добър.“ – пише списанието JazzTimes за новия албум на Ал Фостър, а в DownBeat 79-годишният барабанист споделя, че се гордее със свиренето си в Reflections.

След незабравимото преживяване да бъде на една сцена с Ал Фостър Петър Славов гледа напред към следващите си ангажименти. Тази седмица той работи по записите за новия албум на саксофониста Патрик Корнилиъс и продължава с учебната си дейност в Бостън. През този семестър басистът преподава всеки понеделник в Музикалния колеж „Бъркли“, който самият той е завършил. Целия разговор на Таня Иванова с музиканта може да чуете чрез плейъра под основната снимка.

Ключови думи: