Музикант с много лица – автор и изпълнител, член на Бигбенда на БНР и участник в множество проекти в различни формации – няма музикален жанр, към който саксофонистът Петър Момчев да не проявява интерес. „Харесвам много различна музика – и рокендрол, и класическа, и пънк, и джаз. Винаги се забавлявам като свиря. Ако го правиш с правилните хора, жанрът и формата нямат значение.“ – определя водещото за него като музикант Петър Момчев в подкаста „+359 JAZZ“ на Пространство за култура Portrait с медийното партньорство на Jazz FM и с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.
Когато като малък започва да свири, за Петър Момчев джазът е непозната, далечна територия, интересна със своята загадъчност. „Към джаза ме отведе любопитството ми. Винаги съм се чудел как се изпълнява тази музика.“ – споделя той. Дядо му свири на цигулка, но неговият опит да привлече към този инструмент внука си в най-ранните му детски години остава неуспешен. По-късно Петър Момчев учи пиано и започва да свири на кларинет под влияние на баща си. При него завършва средното си образование в музикална паралелка. А междувременно се появява саксофонът – първо, като пропусната възможност. „В Силистра сформираха пионерски духов оркестър, попитаха ме на какъв инструмент ще свиря. Казах – кларинет. Две деца след мен поискаха саксофон. Веднага съжалих, че не избрах този инструмент. Първо свирехме класическа музика, после – и други жанрове, а саксофонът винаги ми беше безкрайно любопитен.“ – разказва Петър Момчев.
Пътят към джаза му открива Анатолий Вапиров. „Запознах се с него и започнах да ходя на уроци у тях във Варна. Той ме провокираше с авангардна музика. Много сериозен човек, перфекционист. На един такт ме връщаше по няколко пъти. За един урок можеше да изсвирим два реда. И накрая искаше да му дам саксофона и ми правеше демонстрация с виртуозно свирене. После ме изпращаше да уча вкъщи. Тогава видях, че нещата стават с много труд, с много слушане и със старание всеки елемент да бъде на най-високо ниво.“
Ставайки от студентската скамейка в Националната музикална академия в София, Петър Момчев е вече в Първо студио на БНР като оркестрант в неговия бигбенд. Там работи с трима диригенти – Вили Казасян, Янко Миладинов и Антони Дончев. Още в самото начало се изправя пред предизвикателството да свири в различни жанрове, защото джаз оркестърът също така акомпанира на най-големите звезди на естрадната музика. Сред репертоара са творби на Любомир Денев. Това е първата връзка между двамата. „Любо Денев е много голям ерудит. Малко са хората, които могат да те провокират толкова много.“ – описва въздействието му върху себе си Петър Момчев. И това се отразява на работа му, когато са заедно: „За да се „залепя“ за неговото свирене, свиря неща, които иначе не бих. Той е много отворен като съзнание, никога не знаеш какво ще стане. В това отношение дисциплината на свирене е на най-високо ниво. За да можеш да свириш така, трябва много слушане и смелост. То е и свободна музика – трябва да си много вътре в нея, за да се получат нещата.“
Слушали сме Любомир Денев и Петър Момчев в различни формати – в триа и квартети. Двамата отдавна обсъждат идеята да свирят свободно в дуо. Това ще се случи на концерта Real Jazz Duo в Пространство за култура Portrait от 20 ч. днес. В репертоара има изпълнявани от тях двамата в миналото произведения на Любомир Денев, но и съвсем нови творби на маестрото. С нова песен ще се включи и Весела Морова. „Самата музика предразполага в нея да правиш много неща. Тогава единственото, което може да определи дали нещата ще се получат, са добрият вкус и моментното усещане кой как реагира.“ – описа предстоящото събитие Петър Момчев. И коментира: „Музиката ми е интересна с полета, в който те издига.“