Вчера в Националната галерия „Квадрат 500“ се проведе културен форум, част от програмата на Дните на Виена в София. В събитието взеха участие експерти от виенски институции, а от българска страна презентации направиха Тодор Чобанов – заместник-кмет на София по направление „Култура, образование, спорт и превенция на зависимости“, и главният архитект на столицата Здравко Здравков. Сред темите бяха управлението на музеи, мениджмънт и опазване на историческия градски център. Форумът беше открит от председателя на Общинския съвет на Виена Томас Райндл и от кмета на София Йорданка Фандъкова. Дните на Виена в София се организират от „Ойроком-ПР“ - общинската фирма, която отговаря за връзките с обществеността на Община Виена в Белград, Будапеща, Краков, Любляна, Прага, Сараево, София и Загреб.
Еви Шелер, асистент на директора на Виенския музей, разказа повече за начина, по който функционира институцията. Музеят е създаден през далечната 1887 г. и днес всъщност представлява група от музеи, съхраняващи историята на града. В пресинформацията за него четем:
Със своите художествени и исторически сбирки Mузеят на град Виена показва развитието на града през вековете. Основната сграда на „Карлсплац“ е съпътствана от много филиали, най–важните от които са вила „Хермес“ и домовете на известни музиканти, живели и работили във Виена. Единствено тук може да се види очарователната смесица от изкуство и история, разположена на три етажа, от новокаменната епоха до средата на XX век. Сензационните археологически находки от римския военен лагер „Виндобона“, оригинално запазени витражи и значими пластики от „Щефансдом“, между които и прочутите княжески статуи са сред най–ценните експонати. Оръжия и други военни съоръжения от Виенския арсенал, както и артефакти от турско–австрийските войни са свидетели на многобройните стълкновения през вековете. Най–старите планове на Виена и картини с изгледи от града говорят за неговото развитие от обикновен средновековен град до столица и резиденция на императори. Музеят разполага с възхитителни примери на барокова живопис. Сред атракциите на музея са два големи модела на града преди и след разрушаването на крепостните стени на града и построяването на улица „Рингщрасе“ на тяхно място. Периодът около 1900 г. е представен с картините на Густав Климт, Егон Шиле и произведенията на прочутите Виенски ателиета.
Наред с постоянните експозиции Музеят на Виена непрекъснато се стреми да разнообразява програмата си, за да привлича нова публика. Това никак не е лесно в град като Виена, където има над 200 музея. В интервю за Джаз ФМ Еви Шелер разказва за големия успех, който е имала една от последните им експозиции, чиято тема е била „Сексът и Виена – страст, контрол и подчинение“. Това е изложба, базирана на научни изследвания. Тя е подготвяна от кураторите в продължение на две години. За трите месеца, в които е била достъпна за публиката, е разгледана от 76 000 посетители, някои от които са дошли за първи път в Музея на Виена. Според Шелер един от важните подходи за привличането и разширяването на публиката са именно тези разнообразни специални изложби. Във Виенския музей предстои да бъдат показани експозиции за Реформацията и Лутер, за емиграцията и изложба, посветена на поп музиката в австрийската столица. Другият важен момент, който Еви Шелер посочва, е активната работа с училища и ученици. Според нея, когато един ден децата, посещавали музея, станат родители, те ще се връщат заедно със своите деца.
През 2013 г. в ефира на Джаз ФМ представихме един от най-популярните и харесвани музеи във Виена - Haus der Musik („Дом на музиката“). Тогава разговаряхме с Хелмут Ленхарт - ръководител маркетинг и връзки с обществеността. Сега в София Домът на музиката беше представен от неговия директор Симон Пош. Музеят е създаден през 2000 г. и много успешно съвместява традиция и съвременни технологии, което е в основата на успеха и големия интерес към мястото.
Симон Пош дава интервю за Джаз ФМ радио
Haus der Musik представя различни аспекти на музиката. Един от тях е историческият и е обвързан със самата сграда, която е била дом на Ото Николай – композитор и създател на Виенската филхармония. Музеят е разположен на около 5000 кв. м. и всеки етаж е посветен на различна тема. В създаването на Haus der Musik са участвали десетки куратори и научни работници, за да успеят да съчетаят традицията със съвременни, дори футуристични посоки. Покрай експозициите, фокусирани върху музикалната история на Виена, включващи информация за Хайдн, Моцарт, Бетховен, Шуберт, Щраус, Малер и др., посетителите могат да участват активно в изложбата. Дом на музиката във Виена е интерактивен музей, чието съдържание става достъпно под формата на виртуални инсталации. Сред специалните моменти в експозицията са: виртуален диригент – инсталация, която дава възможност на посетителя да дирижира Виенската филхармония; виртуална сцена, която използва кинетична технология - с нея посетителят може да влияе и визуално, движейки се на сцената; компютърна програма, базирана на музикална игра, в която посетителите изписват имената си, а след това буквите се трансформират в оригинални Моцартови интерпретации, които може да запишеш и да вземеш със себе си. В Haus der Musik има и саунд лаборатория, в която могат да се правят експерименти със звуци. В музея редовно се провеждат музикални събития, а вътрешният двор, достъпът до който е с вход свободен, също е превърнат в изложбено пространство, като там експонатите се сменят на всеки 3 месеца. Всички са добре дошли в Дом на музиката – деца и възрастни, а така също мястото предлага специално разработени програми за хора с нарушено зрение и слух.
По време на презентацията си в София Симон Пош от Дом на музиката сподели колко са важни за музея социалните медии и уебсайта. Haus der Musik присъства активно в facebook, twitter, Instagram и TripAdvisor. Музеят има и канал в YouTube, където качва кратки видеа от събития, които организира. Така Haus der Musik е в постоянна връзка със своята публика.
Опитът на музея е обект на международен интерес. В Мексико мястото Casa de la Música е изградено по лиценз на Haus der Musik. В момента има интерес от Оман и един китайски град с 12 милиона жители.
На въпроса кое е най-голямото предизвикателство пред един музей в ерата на дигиталните технологии Симон Пош отговаря: „Важно е човек да вярва в това, което прави и винаги да бъде на най-високо ниво. Другият важен момент е независимо каква техника използваш тя да работи, но най-важно си остава съдържанието. То трябва да бъде интересно представено и да има добър дизайн. Всичко трябва да бъде много интуитивно, т. е. посетителят да не се замисля как да използва тази техника, а интуитивно да може да работи с нея. Има много лоши примери от други музеи, които са се концентрирали върху самата техника и нещата не са се получили.“
Интервютата на Таня Иванова с Еви Шелер и Симон Пош може да чуете чрез бутона „Аудио“. Преводът е на Искра Пеева.
На основната снимка: Еви Шелер и Симон Пош отговарят на въпроси по време на културния форум от програмата на Дни на Виена в София. Модератор е Бойко Василев.
Снимките са предоставени от „Ойроком-ПР“