„Ако съществува аристократична линия в света на джаз вокалистите, можем да кажем, че титлата се предава от Сачмо към Мел Торме, през Джон Хендрикс на Марк Мърфи и оттам директно към Кърт Елинг.“ JazzTimes
Кърт Елинг гостува за първи път в България за концерт на 28 май в зала 3 на НДК. Вокалният майстор ще бъде на една сцена с Биг бенда на БНР, дирижиран от Антони Дончев. Ден преди събитието Елинг се срещна с журналисти, като им даде възможност да зададат своите въпроси и да присъстват на първата му репетиция с българския оркестър. По-долу публикуваме интервюто на Таня Иванова с Кърт Елинг, което той даде специално за Джаз ФМ, а преди това ви припомняме накратко някои моменти от биографията на певеца.
Кърт Елинг е роден в Чикаго през 1967 г. От ранна възраст се занимава с музика под влияние на баща си, който е капелмайстор в лютеранската църква. Учи различни инструменти, но любовта към пеенето го подтиква да стане джаз вокалист.
Елинг безспорно е един от най-добрите джаз певци от своето поколение. Безупречното използване на скат, умението му да импровизира, както и неговите оригинални текстове, написани за известни инструментални композиции, го поставят на върха на креативната вълна при съвременните джаз артисти.
През 2009 г. печели „Грами“ за албума си Dedicated to You, а до момента дискографията му наброява 10 проекта, всеки един от които му носи номинация за „Грами“ – безпрецедентен случай в историята на джаз вокалистите. Асоциацията на джаз журналистите го удостоява с най-високото си отличие цели 8 пъти.
Снимка към новината: Анна Вебер.
Интервю на Таня Иванова с Кърт Елинг, което по обед ще публикуваме на сайта, а в ефира на Джаз ФМ можете да чуете след 15 ч. в "Следобедни импровизации".
Какво е най-важното за Вас, когато създавате текстове по инструментални пиеси?
Не мисля, че има едно най-важно нещо – по-скоро се съчетават няколко значими елемента. Единият – да чуеш какво наистина е изсвирил създателят на композицията. Във всеки случай, когато правиш транскрипция, си задаваш въпроса какво точно е искал да предаде като усещане авторът. Другото е да разположиш стиховете точно на местата, където ритъмът и думите се съчетават естествено при изпълнението на солиста. Съдържанието трябва да отговаря на първоначалния замисъл на създателя на творбата. Накрая трябва да изпееш текста, изразявайки същата емоция на инструменталиста, да използваш същия подход на фразиране.
Джазът е силно свързан с корените си. Когато изпълнявате джаз стандарти, известни композиции на други автори - чувствате ли се част от колективния творчески дух, изпитвате ли по някакъв начин усещане за докосване до вечността?
Да, доколкото е по силите на човек. Така е с всеки, който се опитва да изпълни творба, написана от някой друг – прави опити да се свърже с нея. Лично за себе си мога да кажа, че се опитвам да пренеса историята на джаза в бъдещето. Иска ми се да съм поне малка частица от този процес.
Вие сте невероятен певец, но може би като всеки човек имате моменти, когато се чувствате несигурен, когато смятате, че можете да направите нещата и по-добре. Как преодолявате тези препятствия?
Единственият начин за преодоляването на тези трудности е да работиш още по-усилено. Ако усещаш, че не се справяш достатъчно добре, това означава да се потрудиш още повече. Не си губете времето в напразни тревоги, а работете още по-добре, работете още по-усилено, работете още повече.
Имате интуитивна връзка с думите. Какво стои зад това Ваше поетично и емоционално отношение?
Предполагам, че самият живот, всичко, което идва от живота ми до този момент. Това са етапи от моята лична история, въпроси, които съм си задавал, когато съм бил малък, когато съм израствал, сега, когато съм зрял човек. Понякога хората, с които се срещам, повдигат въпроси в мен. Всичко идва от самия живот.
Джазът е музика, която се случва на момента. Учите ли се от джаза как да се наслаждавате на тези кратки мигове и в ежедневието си?
Опитвам се. Животът е... Животът може да бъде много по-труден от изкуството.
И един последен въпрос. На сайта си имате секция, наречена "Изглед от прозореца на хотелската ми стая". Много харесвам тези снимки! Ако сравним очите, сетивата Ви с прозорец, какво виждат очите Ви в света днес, какво усещат сетивата Ви докато пътувате?
Виждам много красота. Надявам се, че успявам да я отразя в своята музика. Надявам се да я подчертавам и усилвам. Но в света има и много болка и страдание, има проблеми, по които трябва да работим, и те са свързани с нашето оцеляване, с бъдещето на планетата. Климатичните промени са сериозно... те са основното предизвикателство на днешния ден. Зациклили сме в решаването на политически проблеми, с които държави или отделни общности трябва да се справят. Понякога избухват и войни, което е толкова, толкова ужасно! И аз, и вие следим медиите и виждаме какво става. Мисля, че в световен мащаб климатичните промени предизвикват най-голяма загриженост. Но, разбира се, в този момент не съм в Сирия, нито съм на Западния бряг, не съм на някои места в Африка. За тези хора там очевидно най-важното е войната да спре, да спасят децата си, да си набавят храна и вода – това са основните човешки потребности.
Ето как Кърт Елинг видя София и публикува снимка на фейсбук страницата си, която скоро вероятно ще се появи и на сайта му: