Нов връх във възхода на Оркестъра на „Луфтханза” – в неделя в София за първи път музикантите ще свирят в самолетен хангар и пред толкова голяма публика

Нов връх във възхода на Оркестъра на „Луфтханза” – в неделя в София за първи път музикантите ще свирят в самолетен хангар и пред толкова голяма публика

Концертът на Оркестъра на „Луфтханза” в София бележи нова стъпка в развитието на състава от музиканти, които са превърнали авиацията в своя професия. За първи път те ще свирят в необичайното пространство на самолетен хангар – хангара на „Луфтханза техник” на столичното летище. С тях ще пее и Белослава, която ще представи и изпълнения с бенда на Живко Петров. В репертоара на оркестъра са включени сюита с английски народни песни, както и Симфония №8 на Дворжак. Концертът „Музика в небето”, който ще се състои на 29 юни, е с начален час 11, а за публиката е предвиден коктейл след музикалната програма. Това е първият концерт пред толкова многобройни слушатели, който създаденият през 2010 г. от служители на „Луфтханза” оркестър ще изнесе. Билети се продават на ticketsbg.com и на касата на „Кантус Фирмус” в зала „България”.

Ето какво разказа в интервю за Георги Митов от Класик ФМ радио Олаф Милман – финансов мениджър в „Луфтханза” и главен изпълнителен директор на Оркестъра на „Луфтаханза”:

Каква е програмата, която Симфоничният оркестър на „Луфтханза” ще представи в София? Кои творби и на кои композитори сте включили в концерта и защо?
Въпросът е много добър. Ще изсвирим две красиви произведения. Първото е сюита от английски народни песни, композирана от Ралф Вон Уилямс. Тази прекрасна творба отразява народната музикална традиция на Великобритания. Трите й части представят английската песенна фолклорна традиция. Втората творба е на Антонин Дворжак – Симфония №8. За да отговоря на въпроса защо ги избрахме, трябва да се върна назад в традициите на Оркестъра на „Луфтханза”. Създаден съвсем нетолкова отдавна – през 2010 г., от април той има нов диригент – г-н Колин Тачън. Той е британец и предложи тази програма. Тъй като английската фолклорна сюита е от британски композитор, тя се появи като съвсем естествен избор. Симфония №8 на Дворжак е наричана още „Английската симфония”. Той я написал, докато се любува на пейзажа в Съмърсет. Композиторът също така е почетен доктор на Университета в Кеймбридж. Така че в София ще представим британска програма. Вярвам, че на публиката толкова ще й хареса, че ще върне музикантите на бис, и тогава ще изпълним и една германска песен.

Представяна ли е тази програма в други държави по света?
Да, и това е свързано със състава на Оркестъра на „Луфтханза”. Той се състои от хора от целия свят, служители на „Луфтханза”, които се събират за много кратко време, за да репетират. В този случай ще имаме само една репетиция в събота и затова решихме да изсвирим програма, която вече сме представяли. За първи път я изпълнихме през април за служителите на „Луфтханза” в централата ни във Франкфурт на майн. Концертът премина много добре, точно с тези произведения, които и софийската публика ще чуе. Музикантите много добре познават тези творби, единственото към което ще трябва да се адаптират, е необичайната обстановка – самолетните хангари на „Луфтханза техник” на летище София. Ще репетираме в събота, а в неделя ще изнесем прекрасен концерт.

Какво знаете за българските музиканти, които ще участват в концерта?
Три години работих в „Луфтханза техник” в София и през това време се наслаждавах на вълнуващия културен живот в България, по специално – в столицата. Всяка вечер можеш да отидеш на клуб и да слушаш прекрасни музикални концерти, особено джаз. Запознах се с много български джазмени. Говорейки за предстоящия концерт, Белослава е ново име и за мен. Слушахме я в интернет и останахме впечатлени от гласа й, от музикантите, с които работи, от музиката, която създава. Нямам търпение да изнесем този съвместен концерт. Мисля, че много ще си подхождаме.

Разкажете ни за създаването на Оркестъра на „Луфтханза”. Какви бяха критериите при подбора на музикантите?
Идеята я даде през 2010 г. служител на компанията. Имаме вътрешнофирмено списание – „Луфтханзият”, в което публикувахме обявата за прослушвания, отворени към служители на компанията от целия свят. Не знаехме дали ще се отзове един човек, или пък 10, или 100. В крайна сметка кандидатстваха около 30 – 40 души, които минаха през много сериозно пресяване. Още от самото начало изискванията бяха високи, тъй като искахме да създадем качествен оркестър, дори и с по-малко музиканти. Имахме късмета да ни подкрепят от Университета по музика във Франкфурт, които изпратиха преподаватели за преценка на кандидатите. Така успяхме да намерим много, много добри музиканти от всички звена на „Луфтханза”. Започнахме с 35-ма членове на оркестъра, които изнесоха първия концерт. Впоследствие инициативата се разви и оркестърът вече включва 60-ма музиканти, което ни позволява да изпълняваме по-мащабни творби. Качеството обаче запазихме и сега сме много щастливи, че г-н Колин Тачън е наш първи професионален диригент. Той води оркестъра в неговото развитие, а също така дава стимул за напредък. Ето, това бе развитието ни през последните 4 години. А сега концертът ни в София ще бъде нов връх в нашия възход – за първи път ще свирим в такава обстановка – хангара на „Луфтханза техник” на летище София и пред голяма публика. Това са етапите на нашето развитие.

В какви други необичайни пространства сте свирили досега, в кои държави? Откъде имате най-ярки спомени?
Миналата година веднъж свирихме на летището в Мюнхен. „Луфтханза” има партньорство с летището, а терминалът, който съвместно изградихме – Терминал 2, отпразнува своята десета годишнина. Поканиха ни да свирим там пред много официални лица. Това беше основният акцент в работата ни през миналата година. Иначе – още от самото си създаване, изнасяме по два традиционни годишни концерта – през пролетта и през есента, в ресторанта на „Луфтханза” в нашата централа. Може да си помислите, че е трудно да се постигне добро акустично звучене на такова място – но, всъщност, имаме голям късмет с добрите звукови качества на помещението. Свирим пред публика от 250 души в зала с прекрасна акустика. Хората много обичат тези концерти и местата за тях се изчерпват далеч преди датата на събитието.

Как репетирате, предвид служебните ангажименти на служителите?
Много добър въпрос. Той стои пред нас още от самото начало – дали е възможно служители на световна компания като „Луфтханза груп” с множество дъщерни компании наистина да имат достатъчно време за репетиции. Това го гарантирахме чрез критериите, на които трябва да отговарят участниците. Нашите служители се намират в различни точки на земното кълбо, работейки както за основната компания, така и за дъщерните фирми. Част от тях са ангажирани в полети – в оркестъра имаме стюарди и стюардеси, капитани, чието място главно е в пилотската кабина, също така служители на „Луфтханза техник”. Работници от дъщерни компании, от карго отдела, от „Луфтханза систъмс” също участват в състава. Така че оркестърът е мултинационален с участници от целия свят, като важното условие е, че всички те имат професионални знания за своя инструмент. Нямаме време да се събираме за репетици всяка седмица. Когато имаме концерт, преходните два уикенда се събираме за репетиции, като всеки идва на тях абсолютно подготвен за творбите, които ще свирим. Няма индивидуални репетиции – няма време за такива. Така че, когато се съберем, подреждаме парчетата на мозайката за едно много добро съвместно изпълнение. Сами разбирате, че четири дни за подготовка никак не са много. Винаги се впечатлявам как, като се съберем след месеци на раздяла, репетираме само четири дни и след това изнасяме концерт, как постоянно подобряваме нашето звучене. В началото събираме съставните части и изграждаме общ дух на сцената, носител на който е екипът музиканти. Това винаги ме впечатлява, впечатлява и публиката.

Присъства ли музиката на оркестъра на борда на самолетите на „Луфтханза”?
Ние сме млад оркестър. Отне ни известно време в рамките на компанията да се докажем пред ръководството на най-високо ниво. Ние не сме професионален оркестър. Музиката е хоби за всеки един от нас. Така че съставът ни няма комерсиални цели – всеки работи в него по свое собствено желание. Не получаваме заплащане за участието си в оркестъра. Най-висшето ръководство беше впечатлено от ентусиазма на служителите. Днес, както и предходната година, получаваме много силна подкрепа от топ мениджмънта на компанията – харесват ни и искат да се развиваме. Това бе първата стъпка в набирането на популярност в рамките на самата „Луфтханза”. Голяма стъпка! Следващата е да ни опознаят по-добре пътниците ни. Възнамеряваме да им представим нашия състав. Вече им съобщихме за нашето участие в благотворителната инициатива HelpAlliance. Предстои следващото стъпало – много известни музиканти-солисти летят на борда на „Луфтханза” – мислим в бъдеще да ги поканим да свирят с нас. Все още сме млад оркестър, така че това може да е следващата крачка в нашето развитие.

Искам да Ви задам един личeн въпрос. Как завършил физика младеж свири професионално в Младежкия оркестър на Хамбург, а след това поема финансите на „Луфтханза”. Каква част от живота Ви е музиката?
Всичко започна преди три години с дълъг разговор с майка ми, която, за съжаление, преди няколко дни си отиде от този свят. Преди това дълго размишлявахме как музиката присъства в живота ми. В началото беше искреният ми интерес към ударната секция в оркестрите и в биг бендове. Това запали пламъка на любовта ми към музиката. Като завърших училище, записах физика в университета, но продължих да се занимавам с музика в Хамбург. Така че имам две образования – по физика и по музика. След това реших да завърша още едно образование – и записах финанси. Никога не съм преставал да се занимавам с музика. Както казахте – свирех в Младежкия оркестър на Хамбург и дори все още участвам в техните изяви, когато те се нуждаят от тимпанист. Истински късмет за мен бе сформирането на Оркестъра на „Луфтханза” през 2010 г. Веднага кандидатствах и заради музикалното ми образование веднага ме приеха. После настъпи преструктуриране в ръководството на оркестъра – създаден бе борд от трима души. Много подкрепях тази промяна и затова ме назначиха за главен изпълнителен директор на състава. Така че освен че свиря на тимпани и на перкусии, също така ръководя оркестъра. И тъй като съставът трябваше да има оперативно ръководство, в него работим в екип с главния финансов директор Крюн Зайтенбергер и с Андрея Хоя – музикален ръководител. Ние сме мениджърското тяло и назначаваме диригент, който ръководи оркестъра за определен период от време. Оперативното ръководство и музикалното ръководство са отделени и независими един от друг. Така се случи при нас.

Кога и къде е следващата изява на Оркестъра на „Луфтханза” след концерта в София?
Съвсем скоро, още през есента, ще проведем нашия редовен сезонен концерт. Подготвяме много силна програма, с която музикантите още не са запознати, но пред вас ще повдигжна завесата. Предвидили сме произведение на Йоханес Брамс – Симфония №2. След този есенен концерт вече имаме планирани събития за 2015 г. Всички участващи трябва отдавна да имат информация за предстоящите ни събития, тъй като много от тях са членове на ръководството на най-високо ниво и трябва да планират свободното си време в аванс. Така че програмата ни за 2015 г. като цяло е ясна.

А мястото на провеждане на следващия ви концерт?
Той ще се състои в базата на „Луфтханза” във Франкфурт. Има възможност и да го представим в по-голяма зала, но за момента не сме постигнали окончателни договорености за това.

Предвиждате ли да осъществите звукозаписи?
Да, мислим за това, но проектът е в много начален етап на подготовка. Ние записваме нашите концерти, но вероятно ще влезем и в студиото. Реализацията на идеята е свързана с финансовото й обезпечаване, така че ни предстоят разговори с по-висшестоящите.

Повече за оркестъра и за предстоящия концерт в София ще намерите тук.