„Музиката трябва да води хората след себе си, а не хората да я водят“ – казва Христо Йоцов. Големият български музикант представя новия албум на квинтета си Go Fusion!

„Музиката трябва да води хората след себе си, а не хората да я водят“ – казва Христо Йоцов. Големият български музикант представя новия албум на квинтета си Go Fusion!

След две представяния пред публика на концертната програма Go Fusion! Христо Йоцов решава да събере музикалния материал в албум, чиято премиера в ефира на Джаз ФМ беше в петък миналата седмица. Гостите на клуб „Студио 5“ в четвъртък (26 февруари) от 19 ч. ще имат възможност да чуят новия албум на Христо Йоцов квинтет Go Fusion! и да си закупят диска. Музиката в него е написана специално за формацията и има за цел да представи младите музиканти от фънк групата Southwick в една по-различна светлина от досегашната. В Go Fusion! участват: Денис Попстоев (алт саксофон), Божидар Василев (тромбон), Шибил Бенев (китара), Димитър Карамфилов (бас) и Христо Йоцов (барабани).

„Денис и Божидар са младите музиканти в нашия квинтет. Между тях и мен като възраст са Шибил и Митко, така че в този проект сме три поколения.“ – казва Христо Йоцов в разговор с Таня Иванова. На въпроса какво го мотивира да подава ръка на младите музиканти Христо отговаря: „Напълно егоистично е. Искам да свиря с всички, които са приели музиката за своето „аз“, даже не за своето „второ аз“, а за своето „аз“. Тези хора, с които се събирам не само в този албум, всичките ми проекти и контакти в живота са подчинени само и единствено на радостта от правенето на музика и на нищо друго. Това, че винаги се стремя по един или друг начин да представям млади музиканти, го смятам, първо, за съвсем естествено и второ - за нещо като мисия.“

Новият албум на Христо Йоцов квинтет включва 9 оригинални композиции, в които се преплитат различни стилове и влияния. За богатото съдържание на компактдиска загатва самата обложка на албума: „Това е творба на мой приятел, с когото се познаваме от години. Три от четирите албума, които издадох по време на кризата ги направихме заедно с него. Той се казва Орлин Атанасов и е художник.“ – разказва Христо Йоцов и споделя още: „Когато в края на миналата година преди Коледа реших да направя този албум, да напиша музиката, Орлин имаше изложба във фоайето на зала „България“. Всичките произведения, които показваше, бяха ограничени в квадрат от 12/12 см, което всъщност е размерът на диска. Работите му бяха направени от предмети, които той е видял по друг начин, различен от всички останали хора, нещо, което някой би подритнал или изхвърлил – парче дърво, счупена мида, проядено парче зъбчато колело или пръчка канела, парче плат и всичко това беше направено в едни изключително чаровни триизмерни малки шедьоври. Беше съвсем естествено, когато търсех визуализация на идеята Go Fusion!, да избера една от работите - тази канела, която прилича на ксилофон или на африканска маримба. Във всички тези елементи има ритъм, има екзотика, миризма, има въображение – това много ми харесва.“

Освен за новия албум на Христо Йоцов квинтет при гостуването на големия барабанист в студиото на Джаз ФМ разговаряхме и за любимата ни музика като цяло. Темите бяха провокирани от филма „Камшичен удар“, който преди ден беше отличен с две награди „Оскар“. Повече за реакцията, която предизвика лентата сред феновете на джаза и музикантите можете да прочетете тук, а по-долу изваждаме акценти от интервюто с Христо Йоцов.

За функцията на музиканта
„Аз от години забелязвам, че има една посока в музиката, свързана до голяма степен с развилата се култура на демонстрация. Всъщност животът на тези хора е в правенето на клиники, демонстрация на някаква нова концепция и специално за барабанисти 99% от нещата, до които имат достъп едни настоящи студенти – са техника, техника и техника и няма музика. Техниката е необходима дотолкова, доколкото да функционираш правилно и да имаш самочувствие, но паралелно с това трябва да се прави музика и понякога трябва да отстъпиш много назад от егото си, да пропуснеш да покажеш колко страхотни номера владееш и колко бързо можеш да си движиш ръцете, за да дадеш път на музиката и този, който успява да го прави, е разбрал функцията на музиканта.“

За удоволствието от свиренето и кога това удоволствие става осъзнато
„Това нито може да се разкаже, нито може да се научи, нито може да се прочете, нито го има в учебниците. Това е единствено и само въпрос на опит и съзряване. Това е някакъв ментален стадий, който не може да се очаква да достигне човек, когато е пълен с енергия, иска да пробива и да прави впечатление, на 25 години това няма как…, въпреки че даже и това не е вярно. Миналата година на Джаз фестивала в Банско се появиха три момчета от САЩ, които на собствени разноски обикаляха Европа и свиреха, те бяха 19-20- годишни, колежани, които свиреха толкова зряло и толкова мъдро, че аз бях абсолютно възхитен. Как можеш да свириш толкова умозрително и с такава смелост да провокираш сетивата на хората? Това е пример за ранно съзряване. Както стана дума, аз съм натрупал опит и в момента съм в състоянието, в което се наслаждавам на музиката.“

За съхраняването на изкуството и неговата връзка с масовия вкус
„Джазът е маргинална музика така или иначе. Ако се масовизира и комерсиализира, никак няма да е добре. И тези хора, които започват да се занимават с джаз, трябва много ясно да си дадат сметка, че така трябва да бъде. Това съхранява качеството на каквото и да било, на което и да е изкуство – изобразително, музика, изкуство на хранене, ако то не е ограничено в кръга си от хора, които наистина го ценят и, които имат нужда и потребност от него, а не които го купуват като продукт, защото просто в момента е модерно и, защото го виждат във вид на реклама 100 пъти по телевизията, е единственият шанс тази музика да има своето място и мотивация да се развива. Музиката трябва да води хората след себе си, а не хората да я водят. Масовият вкус не трябва да дърпа един вид изкуство, а точно обратното.“

В края на гостуването си в ефира на Джаз ФМ Христо Йоцов анонсира съвместен концерт на „Акустична версия“ с Милчо Левиев, който ще се състои на 10 юни в зала „България“. Това може би ще бъде последният голям концерт за маестро Левиев. В събитието има голяма доза символика – легендарният български пианист ще свири в зала „България“ – 60 години след емблематичния си концерт там с групата „Фокус 65“, а Христо Йоцов и Антони Дончев отбелязват 30 години от създаването на „Акустична версия“.

Цялото интервю на Таня Иванова с Христо Йоцов можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

Снимка: Христо Пенев