Марио Пармисано: „Пазим лиричността и страстта на тангото, неговата сила и чувственост. Имаме дар от Вселената и да го споделяме с публиката е нашата мисия“

Марио Пармисано: „Пазим лиричността и страстта на тангото, неговата сила и чувственост. Имаме дар от Вселената и да го споделяме с публиката е нашата мисия“

Американският пианист от аржентински произход Марио Пармисано пази жив духа на Буенос Айрес, проникнат от музиката на неговия най-велик творец – Астор Пиацола. „Ние пазим лиричността и страстта на тангото, силата и чувствеността на тази музика. Всичко това разполагам на основата на класическото си музикално образование и на опита си от свирене на джаз. Така в музиката ми се събират всички тези влияния – и смесвам танго и джаз.“ – казва Марио Пармисано в интервю на Светослав Николов по Джаз ФМ. Пианистът идва за първи концерт в България – на 13 май от 19:30 ч. в зала „България“ с Оркестъра на Класик ФМ под диригентството на Франсиско Ноя той ще изпълни „Годишните времена на Буенос Айрес“ от Астор Пиацола в специален аранжимент за пиано и симфоничен оркестър. Концертът е от цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“.

Марио Пармисано се среща с музиката на Астор Пиацола за първи път, когато е на 10 години, и отрасва с нея. След това я слуша по целия свят в изпълненията на музиканти от много страни, но смята, че само аржентинските творци са в състояние да предадат точно нейното въздействие: „Начинът, по който я изпълнявам аз с колегите музиканти от Аржентина е уникален – той е много личен. Това е музиката на нашата родина – ние усещаме нейния аромат, имаме специална връзка с нея.“ Пианистът ни обещава по време на концерта в София, когато затворим очи, да ни пренесе в Буенос Айрес заедно с дирижиращия Оркестъра на Класик ФМ диригент Франсинско Ноя: „Той усеща духа в музиката на Астор Пиацола, чувства тангото вътре в себе си – и всичко това ще предаде с изпълнението на първокласния оркестър. Концертът ще бъде много хубав!“

Марио Пармисано завършва класическо пиано, но дълги години вече свири джаз. През 1993 г. започва да работи с Ал Ди Меола и партньорството между двамата продължава и досега. Междувременно той участва като пианист, аранжор и продуцент в множество записи на големите звезди на джаза Чик Къриа, Хърби Хенкок, Стив Гад, Джон Патитучи, Питър Ърскин, Ману Каче и много други. За джаз музиката той специално откроява възможността на пътува по целия свят, срещайки се с различни реакции на публиката.

За своя музикален талант Марио Пармисано казва: „Ние споделяме с публиката този дар, който имаме от Вселената. Това е смисълът на живота ни, нашата мисия. Ние сме благословени с този дар. Публиката усеща това и от своя страна ни зарежда с енергия, за да продължим. След всеки концерт при нас идват слушатели със сълзи на очи и ни благодарят за красотата, която сме създали, за чувствата и страстта, които сме предали. И това за мен е най-големият дар. Чувствам, че съм изпълнил мисията на живота си.“

Цялото интервю на Светослав Николов с Марио Пармисано можете да чуете чрез бутона „Аудио“ по-горе и да прочетете като текст тук:

Вашето пиано е нежно и романтично. Защо е такъв Вашият начин на музикално изразяване?

Благодаря за тези думи! Свиря с цялото си сърце. Аз съм от Буенос Айрес, от Аржентина – родината на големия композитор Астор Пиацола – големият майстор на танго нуево. Ние пазим неговия дух, пазим духа на Буенос Айрес, лиричността и страстта на тангото, силата и чувствеността на тази музика. Всичко това разполагам на основата на класическото си музикално образование и на опита си от свирене на джаз. Така в музиката ми се събират всички тези влияния – и смесвам танго и джаз.

Музиката на Астор Пиацола предразполага всеки, който се докосне до нея, да открие нещо важно за себе си и за света. Разкажете ни за въздействието, което тя оказва върху Вас, когато дълбоко навлезете в нейния свят.

Много добре съм запознат с музиката на Астор Пиацола, защото я слушам от малък. Срещнах се с нея за първи път, когато бях 10-годишен. Отраснах с неговата музика. Езикът й ми е много близък, защото детството и юношеството ми минаха в Буенос Айрес. По целия свят слушам толкова много различни интерпретации на музиката на Астор Пиацола от толкова много различни артисти. И това е фантастично! Начинът, по който я изпълнявам аз с колегите музиканти от Аржентина обаче е уникален – той е много личен. Това е музиката на нашата родина – ние усещаме нейния аромат, имаме специална връзка с нея.

Как звучи този специален прочит на музиката на Астор Пиацола, който ще направите на концерта си в София? Каква ще бъде атмосферата, в която ще ни потопите?

Ако сте в залата и затворите очи, ще се пренесете в Буенос Айрес. Там ще ви отведем с големия симфоничен оркестър, с този великолепен оркестър, който ще дирижира превъзходният Франсиско Ноя. Той усеща духа в музиката на Астор Пиацола, чувства тангото вътре в себе си – и всичко това ще предаде с изпълнението на първокласния оркестър. Концертът ще бъде много хубав!

Описахте Буенос Айрес като живо същество. Какъв е животът, когато носиш Буенос Айрес в сърцето си?

Буенос Айрес е град, който слива много различни култури. Към него в началото на миналото столетие се стичат имигранти отвсякъде – от Италия, от Испания, от цяла Европа. Върху тангото най-силно влияние оказва неаполитанската традиция. В Буенос Айрес се излива цялата душевност на имигрантите – и това въздействие се усеща чисто физически и до днес в някои райони на столицата. Затова и тангото е изпълнено с толкова страст, то е толкова чувствено, излиза от душата.

А ние толкова много се нуждаем от страст и духовност. Затова и очакваме концерта с нетърпение.

Да, това е храна за душата.

Казахте, че сте започнали с класическата музика, но сте работили с най-големите в света на джаза. Как присъствието на джаз музиката променя живота?

Настава пълна лудост... Шегувам се! Разбира се – чудесно е! Постоянно пътуваме по целия свят. Имаме по 200 концерта годишно из всички кътчета на планетата! Единия ден сме в Москва, на следващия – в Кейптаун или пък в Лондон... Не спираме! Със свиренето пред различни аудитории трупаш много важен опит. Реакциите на хората са навсякъде различни – едно е в Япония, друго – в Италия. Невероятно е усещането да те докоснат чувствата на публиката чрез тази музика. Това е уникално като чувство за един музикант.

Усмихнал съм се, защото съвсем наближи моментът, когато ще откриете София и страхотната българска публика...

Нямам търпение!

Сигурен съм, че ще се влюбите и в живия ни град, и в хората тук, и в страстта ни към музиката. Моментът съвсем наближи. Гледах видеоклипове с Ваши изпълнения и видях как и музикантите, и публиката буквално Ви обожават. Те са усмихнати, те са щастливи, че работят с Вас, че слушат Вашите изпълнения... Как се свързвате с музикантите и с публиката – правите го много непринудено и близко? Какво чувствате в сърцето си, когато общувате по този начин с колегите и със слушателите?

Първо искам да кажа колко много съм щастлив, че ще свиря в София! Сигурен съм, че и на публиката, и на музикантите много ще им хареса предстоящият концерт. Когато свирим по целия свят с тези невероятни музиканти, като например Ал Ди Меола, с когото съм обиколил планетата през последните 20 години, ние споделяме с публиката този дар, който имаме от Вселената. Това е смисълът на живота ни, нашата мисия. Ние сме благословени с този дар. Публиката усеща това и от своя страна ни зарежда с енергия, за да продължим. След всеки концерт при нас идват слушатели със сълзи на очи и ни благодарят за красотата, която сме създали, за чувствата и страстта, които сме предали. И това за мен е най-големият дар. Чувствам, че съм изпълнил мисията на живота си.

Нямам търпение съвсем скоро да Ви слушам в София!

Благодаря ви! И аз очаквам с нетърпение! Поздравявам от сърце всички в София, които обичат музиката!

Интервюто в оригиналния запис на английски език можете да чуете на англоезичната версия на сайта ни тук.

Под палката на Франсиско Ноя в първата част на концерта „Пиано & Джаз“ от цикъла „Музиката на Америка“ ще чуем популярни американски джаз стандарти в аранжимент на Бил Холкъм. Хитови заглавия като In the Mood и Moonlight Serenade на Глен Милър, Sing, Sing, Sing на Луи Прима и Begin the Beguine на Коул Портър, които принадлежат към класиката на джаза, ще прозвучат в пълния си блясък с голям симфоничен оркестър. Публиката ще чуе и нов аранжимент на любимото Blue Rondo a la Turk на Дейв Брубек, направен от неговия син Крис Брубек.

Повече за програмата и изпълнителите ще откриете на сайта ни тук. Идната седмица очаквайте интервю с Франсиско Ноя.

Билетите за концерта „Пиано и джаз“ са в продажба на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“. Тя е отворена всеки делничен работен ден от 9:30 до 13:30 и от 15 до 19 ч. Продажба онлайн – на Ticketsbg.com.