С много енергия и богат звук е изпълнен музикалният свят на Майкъл Мосман. Там няма рамки и ограничения – той се простира от класическия джаз и фънк на Съединените щати, през афрокубинското наследство до европейското новаторство. Той свири на тромпет, композира, аранжира и дирижира в солови проекти и в партньорства с Лайнъл Хемптън, Хорас Силвър, Джери Мълиган, Дизи Гилеспи, Арт Блейки, Мишел Камило, Мачито, Джо Завинул, Тито Пуенте, Пат Матини, Шака Кан и дори „Стикс“, работи с различни биг бендове в Германия. Има номинация за „Грами“ за най-добър инструментален аранжимент за Afro-Cuban Jazz Suite for Ellington в изпълнение на Биг бенда на Боби Санабрия в албума Multiverse. Работи с Бебо Валдес по музиката от филма „Чико и Рита“ (гледайте го през октомври на фестивала за нова музика от Испания и Латинска Америка ¡Olé Festival!). Твори и за още един филм с номинация за „Оскар“ – Bossa Nova. И не само това – Майкъл Мосман е директор на училището по музика „Аарън Копланд“ към „Куинс колидж“ в Ню Йорк.
Майкъл Мосман е в България за безплатни работилници, организирани от Groove Atelier на Никола Горялов, утре ще свири в Пловдив – от 19 ч. Студио 1 на Радио Пловдив, в петък – на Хасково джаз фест – от 18 ч. в театър „Иван Димов“, и в събота – в София, в клуб „Студио 5“ от 22 ч. С него на сцената за концертите ще са Димитър Льолев – саксофон, Александър Логозаров – китара, Михаил Иванов – контрабас, Никола Горялов – барабани, и Петър Салчев – вокал. И работилниците, и концертите се осъществяват с подкрепата на Посолството на САЩ в България.
Както описва света със своята музика – той е едно много хубаво място! „В музиката обичам това, че няма значение откъде си и на какъв език говориш – тя ни настройва на една вълна. Имаме много общо помежду си – и това е истината за нас, хората.“ – казва Майкъл Мосман.
За света той знае много, тъй като в изкуството си събира поне три традиции – американската, афрокубинската и европейската: „Джазът има общ език – блусът, импровизацията и споделената традиция. Прегръщайки джаза, всяка култура добавя от своята същност. Така че като аранжор и композитор трябва добре да познавам общия език, но и да изразя уважение към културите, които приобщавам – затова е нужно да разширя кръгозора си и да ги опозная.“
Никола Горялов – музикант и организатор:
За четвърта поредна година имаме възможноста чрез Groove Atelier да поканим известен и изключително добър джаз музикант. Традиция бе да каня учителите си от Грьонинген. В предишни години гости са ни били Йорис Тейпи – ръководител на отдела, който завърших, саксофонистът Дон Брейдън и Конрад Хъруиг, на когото толкова му хареса, че след това дойде още три пъти. Той препоръча Майкъл. Не го познавах лично, тъй като бе започнал да преподава в Грьонинген, след като аз завърших.
Как Майкъл Мосман насърчава своите ученици да се изразяват свободно и да дават в музиката най-доброто от себе си? „Най-успешните ми ученици са тези, които учат сами с много страст и идват при мен с конкретни въпроси. Джазът и ученето включват в себе си да проучваш задълбочено, да изследваш и едва когато стигнеш до неразрешими въпроси, да се обърнеш към човек с опит, който може да ти помогне да придобиеш това знание. Свободата идва тогава, когато владееш техниката до съвършенство и тя изчезва като тема – единствено значение има личността на твореца. Полага се много труд, който за публиката би трябвало да е невидим – за нея трябва да остане само насладата да чувства артиста и връзката си с него. Моите любими творци са тези, които са искрени в музиката си – когато свирят, единствено усещаш личността им.“ – обяснява музикантът.