Музиката ни позволява да се откриваме и да опознаваме света. Тя ни учи да изслушваме хората и да се замисляме върху казаното от тях, а после – и да отговорим. „Импровизацията е общуване в реално време.“ – казва Кармен Соуса, която излиза на сцената на Джаз фестивала в Банско на 11 август.
Вие споделяте визията за своята музика с Вашия дългогодишен ментор и партньор – басиста Тео Паскал. Вашият последен албум е озаглавен „Епистола“, което означава размяна на писма или на мисли в писмена форма. Имайки предвид това, искам да Ви попитам какво точно обменяте с Тео – мисли, чувства, впечатления или може би нещо друго?
Да, вие знаете, че „Епистола“ означава „отворено писмо“ – понятие, което идва от библейски времена. Апостол Павел, един от последователите на Бог, на Исус, е писал писма навсякъде по света, където е знаел, че хората ще ги четат. Нашето писмо е различно, защото е музикално. То се предава чрез звуци, а тези звуци биха могли да се превърнат в образи и в различна среда. Когато чуете музиката, вие ще можете да разберете какво обменяме с Тео през тези 13 години, защото не е много лесно да намериш някой музикант или човек, който да те разбира толкова добре, че да поиска да творите заедно музика. Това е, което аз и Тео се опитваме да правим през всичките тези години – да намерим общите точки за творчество, да намерим музиката, която е вътре в нас, да я правим заедно. Аз му разказвам своята идея, той си изработва представа за нея, като я трансформира в нещо различно. И така поредната промяна би могла да се изрази чрез мисли, чувства, думи, разговори... Музиката е въпрос на общуване. Това е, което правим – изразяваме най-доброто от себе си: първо помежду си, а после предаваме това на публиката и на хората, които са готови да чуят посланието.
В „Епистола“ Вие сте включили интересна версия на световноизвестната балада на Глен Милър Moonlight Serenade. Бях впечатлен от факта, че Вие оставяте място на Вашите партньори да се изявят, както и чрез музика да заявят своя произход. Без съмнение цените високо красотата на импровизацията...
Импровизацията е общуване в реално време. И сега, когато говорим за общуването въобще, мисля, че можем да включим и импровизацията в този разговор, защото тя е нещо, което се случва в момента, в реално време. В музиката някой би могъл да каже нещо, на което вие чувствате, че трябва да отговорите – така че също е много важно да слушате партньорите си, особено в нашата група, защото ние имаме музиканти с най-различен произход, принадлежащи на различни култури, и това би могло да ни отведе в неочаквана посока. Ние непрекъснато правим открития всеки ден, отново и отново интерпретираме музиката...
Всъщност това беше моят следващ въпрос – как успявате да съчетавате различни култури, различни стилове, но вие вече отговорихте... (Смях.) Въпреки факта, че сте родена в Лисабон, Вие използвате диалекта на островите Зелени нос, откъдето са корените Ви, като още една възможност да изразите посланието на своята музика...
Да, това е така...
Вие ще свирите в квартет в Банско. Бихте ли представили своите партньори?
Да, това е много интересно, защото ние започнахме да записваме в квартет този нов албум. Той излезе през април и наистина беше много хубаво да намерим тези чудесни музиканти, които дойдоха и се впуснаха в това великолепно пътешествие. На алтсаксофон свири Натаниъл Фейси – неговите родители са от Ямайка, но той е роден тук, във Великобритания. Фейси е голям алтсаксофонист и просто е удивителна енергията, която отдава на музиката и на своя инструмент. Имаме чудесен барабанист – той е много мелодичен, много музикален, когато свири на своя инструмент – това е Шейн Форбс. Много е интересно да имаш на разположение тези големи музиканти. Те внасят нови неща в музиката и ние развиваме нашия звук заедно като квартет и това е много хубаво.
Благодаря Ви много, Кармен!
Беше чудесно да поговоря с вас!
Довиждане... Ще се видим в Банско!