Жеф Нев: „Честен съм в музиката си”

Жеф Нев: „Честен съм в музиката си”

Eдин от най-големите новатори в джаз музиката днес, белгийският пианист и композитор Жеф Нев зарадава публиката в София със своите интересни, изпълнени с много въображение композиции. Гостуването се състоя по покана на Посолството на Белгия в България и ознаменува началото на Белгийското председателство на Европейския съюз.

Жеф Нев е известен със съвременния подход към музиката и с представянето пред публиката на нови територии в джаза. Той е ученик на Брад Мелдау и Туутс Тилеманс. Свири в местни групи още от 14-годишен, когато и започва да композира – от соло пиано до симфонична музика. Първия си албум издава през 2003 г., а през следващата година вторият – It’s Gone, става най-продаваният джаз албум в Белгия. От 2006 г. Нев работи с Universal, като лейбълът издава Nobody’s Illegal (2007) и Soul In A Picture (2008). Докато записва джаз, пианистът композира за филми и представя на концерти музиката на Бах. Най-новия си албум For All We Know Нев създава заедно с актуалния американски джаз и аренби изпълнител Хосе Джеймс.

При срещата си с Жеф Нев Светослав Николов го попита как се отнася към определението „новаторска”, с което критиците описват музиката му, какви стихове биха й подхождали, как са се открили с Хосе Джеймс за съвместния си албум For All We Know и за това как световната икономическа криза помага на музикантите. Интервюто можете да чуете тук.

Вашата музика винаги е определяна като „новаторска”. Какво смятате, че стои зад тази оценка?
За мен е важно непрекъснато да търся новото в творческия подход. Това не е нещо, което съм направил съзнателно, а си дойде в процеса на израстването ми като музикант – като свирех с различни колеги, в различни стилове, различен репертоар. Помагат и разнообразните музикални влияния – собствените ми композиции и чуждите творби, които изпълнявам с триото си. Така се стига до промяната, която хората усещат, слушайки моите албуми.

Инструменталната музика говори на въображението на публиката. Всеки от слушащите я си създава собствено усещане за нея. Ако вие трябва да напишете идеалния текст за вашите композици, как би звучал той?
Труден въпрос! Понякога пиша кратки стихове, слушайки творбите си. Един от тях гласи:
Само вълнението от истинската музика
ще подтикне сърцето да обича за цял живот
и да прости на хората, които се опитваш да забравиш.
Така мисля.

Това е най-същественото за Вашата музика.
Много е важно, когато си на сцената, да си честен, да свириш музиката, която отеква в теб. Вярвам, че музиката е вълнение, вибрации, които хората усещат във въздуха. Те ще ги заразят, ще ги докоснат по същия начин. Вярвам, че ако изпълняваш музика, която не извира от душата, хората ще го почувстват. Това е равносилно на измама. Опитвам се да не правя това. Опитвам се да бъда честен.

Музиката ви определено достига до хората и остава в тях. Същото се случва и с новия Ви албум, който записахте с Хосе Джеймс – For All We Know. Двама новатори в един проект. Как се открихте и създадохте този албум?
Всичко се случи много спонтанно. Три години по-рано Хосе гостуваше в моето радио предаване. Поканих го да изпълним джаз стандарти в момент, когато той представяше дебютния си албум Dreamer, който е със съвсем различна музика. Изпълнението ни хареса и на двамата – беше като магия. Няколко месеца по-късно Хосе дойде в Брюксел да пее с групата си, но се оказа, че пианистът му не може да участва в концерта. Той ме помоли да го заместя. Без никаква репетиция излязохме на сцената и направихме страхотен концерт. Стана ни ясно – трябва да създадем нещо заедно. Следващият ден и за двама ни беше почивен. Решихме да влезем в студиото и да запишем песните, които вече ни бяха станали общ спомен. Свършихме това за един следобед и така се появи албумът. Никоя музикална компания нямаше участие – просто двама изпълнители се записахме в студиото. Направихме го за себе си, за спомен. „Юнивърсъл” го чуха и веднага решиха да го издадат.

Това се случва в момент на икономическа криза, когато хората дават по-малко пари за музика. Отразява ли Ви се кризата на Вас, като творец?
Разбира се, че се отразява. Някои фестивали намалиха броя на концертите в програмата си. Усеща се и че хората започнаха да купуват по-малко дискове. В същото време обаче се случва нещо много интересно – дори за това си говорихме с Хосе преди няколко дни. В ситуация на икономически спад ние, като артисти, можем да се върнем към същността си, да се вгледаме в това, което правим, да се опитаме да преосмислим отношението си към музиката. Ние я създаваме за нас и за хората. Музиката няма нищо общо с големия бизнес, не е за печелене на пари. Създаваме музика, защото чувстваме, че трябва да правим това.