Христо Вичев след успешно турне в Тайван и концерт пред повече от 10 000 души публика: „Беше едно много хубаво приключение.“

Христо Вичев след успешно турне в Тайван и концерт пред повече от 10 000 души публика: „Беше едно много хубаво приключение.“

През изминалите дни имахме повод за истинска радост и гордост с новините около един от най-успешните български джаз музиканти – китариста Христо Вичев. Той беше на турне в Тайван като член на секстета SJZ Collective. Името е абревиатура на San Jose Jazz, действаща организация в Сан Франциско и околността. Тя е създадена през 1986 г., а сред целите й е чрез изкуството да събира хората заедно и да спомага за изграждането на по-силна и сплотена общност. San Jose Jazz продуцира два големи фестивала – Summer Fest и Winter Fest, и осъществява още десетки събития. „От доста години работя с тях, те са канили моя квартет много пъти, също така с други проекти съм участвал и в двата им фестивала. Имат и джаз програма за обучение на деца и възрастни, в която работя като преподавател.“ – разказва Христо Вичев в интервю за Джаз ФМ радио.

Христо Вичев в Тайван

Той обяснява, че преди години един от директорите на San Jose Jazz дава идея да се събере колектив от музиканти, работещи в района на Сан Франциско, които да представят свой нов прочит на музиката на известни джаз артисти. През лятото на 2017 г., когато светът отбелязваше век от рождението на Телониъс Монк, SJZ Collective правят програма с музиката на Монк. Тя е била приета много добре от публиката и така от организацията са решили SJZ Collective да стане официална група, която всяка година да представя музика на различен джаз композитор. Следващия месец ще бъде премиерата на дебютния албум на формацията - SJZ Collective Reimagines Monk.

SJZ Collective на Taichung Jazz Festival

Преживяното по време на турнето в Тайван, провело се миналата седмица, Христо Вичев обобщава с думите: „Беше едно много хубаво приключение.“ SJZ Collective взеха участие в Taichung International Jazz Festival и имаха изяви в клубовете Blue Note Taipei и Sappho Jazz Club. По време на фестивала шестимата музиканти бяха аплодирани от хиляди души публика. Неповторимата емоция е документирана от поредица снимки, някои от които публикуваме тук, а за усещането да свириш пред толкова много хора Христо Вичев споделя: „Наистина е много странно за джаз музикант. През повечето време ние не свирим на такива големи сцени. Това е един феномен, който аз лично само в Азия съм забелязвал – този интерес към тази музика. Като се замислиш, реално повечето хора, които присъстват на тези фестивали, не са само фенове на джаза, те живеят в този град. Това е голямо събитие, което се осъществява с участието на много международни музиканти, има и други прояви, свързани с фестивала, така че не може да се каже колко точно са джаз феновете, но една голяма част от хората наистина са привърженици на джаз музиката, други просто искат да се забавляват – за тях това е нещо интересно, за първи път го откриват. Надявам се в бъдеще да се превърнат в джаз фенове, но публиката тук наистина е грандиозна. На този концерт според организаторите са присъствали над 10 000 човека.“

Публиката на Taichung Jazz Festival

От една страна, е това незабравимо преживяване, а, от друга, българският китарист казва, че не по-малко се е насладил и на клубните изяви на SJZ Collective в Blue Note Taipei и Sappho Jazz Club. Blue Note в Тайпе е един от най-старите клубове от веригата на Blue Note. Той съществува от 52 г. и вероятно е един от първите джаз клубове в Азия. Sappho Jazz Club е по-нов, създаден е от британци, които живеят от дълги година в Тайван и които се стараят целогодишно да поддържат интересна програма. „Супер беше в малките, интимни джаз клубове, където публиката е част от музиката. За мен е много важно тази музика да бъде свързана с интимност, с близост до самите хора, които присъстват.“ – казва Христо.

Христо Вичев на сцената на Blue Note в Тайпе

За това свое пътуване той споделя, че му е напълнило душата и добавя: „С моята група често ходим до Азия – може би два пъти в годината, но досега не сме имали нито една покана за Тайван и това беше място, за което не знаех какво представлява. Останах доста доволен. Хората са прекрасни, много топли, сърдечни, културата им е невероятна, храната е прекалено вкусна, бих казал. Пътуването остави много добро впечатление у мен. Вече имам едно кътче от сърцето си, където пазя тези спомени. Много се надявам скоро пак да се върна там.“

Taichung Jazz Festival

След кратко завръщане в САЩ Христо Вичев отново поема към Азия - този път той заминава за Япония, където с певицата Теса Сътър ще изнесат поредица от концерти в следващите дни. Теса е англичанка, която вече от 30 г. живее в Ню Йорк. Двамата с Христо Вичев работят по проект, който китаристът се надява да запишат през 2019 г. През последните няколко години той свири в нейния квартет, когато тя прави турнета на Западното крайбрежие на САЩ. Сега в рамките на 11 дни в Япония акцентът ще бъде върху тяхното дуо – китара и глас.

До края на годината на Христо Вичев му предстои още едно турне в Америка, а през 2019 г. се очертават други интересни неща за китариста, сред които изява в престижния SFJazz Center в Сан Франциско. „Те избраха да представят квартета ми в една много специална програма заедно с други мои любими китаристи, между които Пат Матини и Джонатън Крайсбърг, така че ще е много голяма чест за мен да участвам в това мероприятие.“ – казва Христо, който към ангажиментите си добавя и японско турне през март със своя квартет.

Имайки предвид натоварената му програма, в края на нашия разговор попитахме Христо Вичев как му се отразява факта, че заради тези пътувания не може да бъде близо до своята съпруга и дъщеря им Аника, която се роди в края на миналата година, а Христо, с присъщата си топлина, отговори: „За мен е доста трудно емоционално, защото като млад баща, веднъж усетил това чувство, е много трудно да се откъснеш от малката рожба и с това пътуване вече 10 дни не мога да ги видя, общуваме само по Skype. Това емоционално е малко трудно, натоварващо, но няма как – професията ми е свързана с пътуване. Едно време майка ми и баща ми казваха: „Ти сам си си избрал тази професия, така че без оплаквания.“ В същото време някак се чувствам по-щастлив, вероятно това ще се отрази и на музиката. Когато излизам на сцената, може би се чувствам по-лек, всяка нота има значение. Много е трудно да го обясня с думи, бих го обяснил най-вече с музика. Мисля, че след това преживяване мога да музицирам на много по-дълбоки нива и горе-долу едното балансира другото.“ Цялото телефонно интервю на Таня Иванова с Христо Вичев може да чуете чрез бутона „Аудио“.

Снимки: от турнето на SJZ Collective в Тайван, предоставени от Христо Вичев