„Хонконг арт Базел“ - еволюцията на видовете

„Хонконг арт Базел“ - еволюцията на видовете

Третото издание на Арт панаира в Хонконг доказа, че когато зад една добра идея застане голям играч в областта на изкуствата, като „Арт Базел“ и стоящата зад него финансова корпорация MCH, инициативата се превръща в добре работещ бизнес проект с много сериозни обещания за достойна конкуренция на по-големите “братчета” – „Арт Базел“ и създадения през 2002 г. американски вариант – „Маями арт Базел“. 232 галерии от 37 страни, около 3000 представени артисти и над 30 000 посетители на ден - това е визитката на Арт панаира в Хонконг за тази година, която предизвика бурни аплодисменти в медиите и силно пристрастяване от страна на живеещите в Хонконг и посетителите на града почитатели на изкуството.

В средата на миналата година от централата на „Арт Базел“ дойде информацията, че компанията MCH е изкупила по-голяма част от дяловете на арт инициативата и започва да се занимава сериозно с менажирането му. В рамките на няколко месеца се усетиха първите промени, които позиционираха панаира още по-устойчиво и адекватно на световната арт карта. От компанията излъчиха нов директор на фестивала - Аделина Ои от Малайзия, която е работила известно време в галерия в Индонезия и Сингапур, а от началото на панаира в Хонконг менажира активната му дейност с азиатските артисти и колекционери. Втората интересна и съществена промяна бе преместването на датата на панаира - от средата на май в средата на март, което позволи на много артисти и колекционери да облекчат годишните си графици и да добавят в тях голямата спирка - Хонконг. Благодарение на тези два стратегически хода Хонконг се показа като новия голям играч на световната арт сцена и пазар, разбира се. Защото в Азия до голяма степен на изкуството се гледа като на разумна и носеща сериозни дивиденти инвестиция.

Аделина Ои - директор на изложениетоАделина Ои - директор на изложението

Еуфорията около третото издание на Арт панаира в Хонконг се усети няколко дни преди официалното откриване на събитието на 15 март. Три дни по-рано асоциацията на галериите в Хонконг организира своя инициатива - нощта на галериите, в която в рамките на няколко часа почитателите на изкуството трябваше да успея да видят поне 12 откривания на изложби, в присъствието на артистите, пристигнали от най-различни краища на света. Големите играчи сред галериите - Gagosian Gallery, Ben Brown Gallery, Pearl Lam Gallery, Katie de Tilly Gallery, Lehmann Maupin Gallery, Perrotin Gallery и White Cube Gallery, бяха подготвили големи изненади - Алекс Прейгър, Роман Сигнер, Джей Ар, Хуанг Рей и Уанг Къпин и Саймън Бърч. Три дни по-късно се състоя и ВИП откриването на панаира, отворено като събитие само за притежателите на ВИП карти - колекционери, артисти, медии и ВИП гости на панаира. Въпросната вечер събра най-големите играчи в областта на изкуството, а сред посетителите на панаира се забелязаха и артисти от ранга на Такаши Мураками, Зънг Фанджъ, Джей Ар, Уанг Къпин и най-често присъстващия в медийното пространство - колекционер, водещ на аукциони, партита и обявяващ себе си дори като диджей - Саймън де Пури. Водещите имена сред галеристите в световен мащаб също пристигнаха за ВИП вечерта, защото се очакваше точно в рамките на това събитие да се състоят и големите продажби. Създателите и двигателите на топ галерии от цял свят, сред които Тадеуш Ропак, Еманюел Перотен, Джей Джоплинг и Сайди Коулс посрещаха най-активните си клиенти и заедно с артистите дискутираха спецификата на артистичната им техника или новите им проекти.

Последвалите два дни пък посрещаха гостите на панаира, закупили си доста скъпи билети, за да споделят триумфа на изкуството, представено в най-горещата му точка в Азия - Хонконг. Около 40 долара е цената на билета за панаира, а същата сума струва и закупуването на каталога на събитието заедно с артистична торбичка. Интересът към панаира е огромен, коментираха медиите в Хонконг с очакванията това да се отрази сериозно на продажбите на изкуство в района.

Препариран елен, Мионгбеом Ким, Южна КореяРабота без заглавие, препариран елен, Мионгбеом Ким, Южна Корея

Успоредно с панаира се проведе и алтернативно събитие, наречено Art Central, което обедини около 70 водещи или набиращи популярност галерии в Хонконг, които не успяха да се доберат до място и позиции в „Хонконг арт Базел“ заради цените за щанд (започващи от 60 000 долара) или пък заради ограничени места. Неочакваният по размерите си интерес към двете събития само зарадва организаторите на двата панаира, които в никакъв случаи не проявиха нито ревност, нито негативни реакции или коментари един към друг - напротив, в името на изкуството Art Central и „Хонгонг арт Базел“ съжителствуваха в прекрасна хармония.

Творба от събитието Art CentralТворба от събитието Art Central

Присъствието на толкова много хора от различен калибър и естествено - от наистина гигантите в колекционерски свят до обикновените почитатели на изкуството провокира и провеждането на още едно любпитно събитие - първото издание на културния фестивал Liberatum, което събра актрисата Сюзън Сарандън, един от директорите на лондонската галерия Serpentine - Ханс-Улрих Обрист и един от най-известните визуални артисти и режисьори в световен мащаб - Айзък Жулиен. Създаден по оргиналната концепция на двигателя на Liberatum - индиецът Пабло Гангули - Liberatum е замислен като платформа за обмен на културни идеи между нациите и континентите. Едно от най-успешните издания на Liberatum се случи преди няколко години в Истанбул и събра на едно място архитекта Заха Хадид, писателя Гор Видал, Виктория Бекъм, модния журналист Франка Созани, режисьора Стивън Фриърс и създателя на списанието Another Magazine - Джеферсън Хак.

Сюзън СарандънСюзън Сарандън

Интервю на Таня Иванова с Краси Генова можете да чуете чрез бутона „Аудио“, а още снимки от събитието публикуваме в „Галерия“.

Фотография: Виктор Попов