Милиони хора танцуват на тяхната музика, обичат я заради нейната модерност и заради джаз и соул влиянията, които силно се усещат в нея. Това са петимата талантливи музиканти от „Джазанова“, за които водещи са любопитството, ентусиазмът към новото, уважението към наследството. За тях е важно да гледаме не само към музиката, а и към света около нас с открито съзнание, непредубедено. Светослав Николов разговаря с Юрген фон Кноблаух за танцувалната музика, за разнообразието във вкусовете днес, за каталога на „Блу ноут“, с който те са работили, за културата, на която музиката на „Джазанова“ е носител, и, разбира се, за следващия им проект след „Of All The Things“ от 2008 г. Интервюто можете да чуете тук.
Как се създава добра танцувална музика според вас, като едни от най-изявените й автори?
Това се опитваме да правим през цялото време. Добрата танцувална музика е съчетание от това да виждаш музиката не само като инструмент за привличане на хора на дансинга, но и като материал за слушане, като композиция, като едно цяло. Тя трябва да има много значения, не само да подканва към танц. Това е най-добрата танцувална музика.
Днес се създава толкова много музика и има толкова много различни вкусове. Какво предизвикателство са за вас богатите и разнообразни музикална сцена и вкусове?
Да не се изгубим в това многообразие, да запазим концентрацията си върху музиката, която искаме да създаваме. Имаме голямото предимство, че сме петима - така че си помагаме да не се изгубим и винаги да намираме пътя обратно към самите себе си. Чуваме много музика, която ни впечатлява. И като диджеи, и като фенове събираме много плочи. Ние сме ентусиасти и често се възхищаваме на работата на колеги. Първата реакция винаги е: „Да! Нека и ние да направим нещо такова!“. После обаче петимата се събираме в студиото да слушаме музика и стигаме до същността на „Джазанова“, започваме да мислим по нашия си начин. Така намираме правилния път да се изразим, да не се изгубим.
За да не се изгубим, бихте ли ни казали коя е тази култура, на която музиката на „Джазанова“ е носител?
В днешния свят е много важно да подхождаш към нещата с открито съзнание, непредубедено. Оглеждаш се наляво и надясно, за да не се окажеш на пътя на нетолерантността – когато си мислиш, че най-добре знаеш как да направиш нещо и няма никакви други начини да го постигнеш. Това важи за всичко, не само за музиката. Тази непредубеденост ти позволява да излезеш от влиянието на пряко обкръжаващата те среда и е много важна за създаването на музика. От една страна е важно да не се изгубиш в собствените си идеи, в собствения си свят и в многообразието на света около теб, но от друга трябва да знаеш какво правят другите и да го имаш предвид.
Кое ви зарежда най-силно, когато композирате и когато пускате музика като диджеи?
За мен най-голямото предизвикателство е да направим ново откритие, да чуем нещо интересно, с което никога не сме работили, да го изпробваме на дансинга и хората да го харесат, или да го пуснем по радиото и да получим добри отзиви. Действа ни много положително, когато видим, че експериментите работят.
Преди години имахте възможността да поемете на пътешествие в музиката, издадена от „Блу ноут“. Какво ви впечатли в това наследство, когато го погледнахте много отблизо, имайки предвид отговорността за това да представите тази музика пред едно ново поколение?
„Блу ноут“ е един от най-значимите издатели на музика в света. Студийният звук, който Руди Ван Гелдър е постигнал, е негов огромен принос към историята на музиката. За нас като диджеи и композитори бе голяма чест да представим на публиката с целия опит, който имаме, музика за слушане и танцуване. Бе важно да изберем джаз изпълнения, които първоначално не са били замислени като танцувални, и които по същество са били предназначени за слушане. Като добавихме към това соул записите, предложихме на слушателите каталога на „Блу ноут“ в неговата пълнота.
Липсват ни вашите студийни записи след албума „Of All The Things“ от 2008 г. Колко дълго ще чакаме следващия ви албум?
Вече работим по него, но все още сме едва в началото. Ще го завършим следващата година. Междувременно ще пуснем на пазара редки записи на „Джазанова“, сред които някои от най-ранните ни и неиздавани досега. Подготвяме и компилация с ремикси, които други хора са направили върху наши песни. Това, разбира се, не е наш продукт, но е възможност да скъсим периода на очакване на новия ни албум.