„Красив глас с камбанен звук, солиден тон и прецизна дикция. Стабилен основен глас и гъвкаво вибрато, които използва, за да изведе акцент в изпълнението на най-подходящите места.“ – така Detroit Free Press описва Дина ДеРоуз. Washington City Paper я определя като най-креативната и завладяваща джаз певица и пианистка след Шърли Хорн. Дина ДеРоуз пристига в България за поредица от концерти и работилници по покана на фондация Groove Atelier и със съдействието на Посолството на САЩ в България.
Дина ДеРоуз ще чуем в Смолян (28 октомври, 19 ч., Исторически музей), София (31 октомври, „Сити Марк арт център“), на „Пловдив джаз фест“ (1 ноември, 20 ч., Дом на културата „Борис Христов“) и в Ямбол (3 ноември, 22 ч., Club American). На сцената тя ще бъде с Димитър Льолев – саксофон, Борис Таслев – бас, и Никола Горялов – барабани. Нейните работилници са в Groove Atelier в София на 29 и 30 октомври от 16 до 20 ч., а на „Пловдив джаз фест“ тя ще води майсторски клас на 2 ноември.
Интервю на Дина ДеРоуз за Джаз ФМ радио:
Какво Ви привлече към джаз музиката?
Стартирайки като пианист и израствайки в Америка през 70-те и 80-те години, участвах в нашата училищна джаз група. Изпълнявахме песни от Каунт Бейзи, Дюк Елингтън, Оливър Нелсън, Мейнард Фъргюсън и др. Тази музика ми стопляше сърцето. Обичах суинг усещането и цветната мелодия! В този период свирех в много музикални стилове, докато на 20 години реших, че в джаза мога най-откровено да изразя себе си.
Кои музиканти Ви вдъхновяват?
Първоначално бях вдъхновена от пианистите Ред Гарланд, Томи Фланаган, Оскар Питърсън, Мери Лу Уилямс сред многото други. Когато започнах да пея джаз, бях повлияна от от Кармен Макрей, Сара Вон, Нат Кинг Коул, Били Холидей и много други класически джаз певици. А по-късно – от Нанси Уилсън, Шърли Хорн, Нанси Кинг, Ела Фицджералд, Марк Мърфи, Шийла Джордан, Джей Клейтън и много други.
Как протича творческия процес при Вас? Как изглежда един обикновен Ваш ден?
Животът си прави шеги с нас. Когато съвсем млада навлизах в джаза, свирех между 5 и 10 часа на ден, в зависимост от участията, уроците и т.н. Днес обаче трябва да оставя време и да планирам свиренето, паралелено с преподавателска си дейност в Университета по музика и сценични изкуства в Грац, турнетата по света, другите концерти…
Има ли специално значение в музиката Ви, което искате да предадете на слушателите?
Любов!
По какво работите в момента?
Работя върху запис със съвременни джаз стандарти, който ще излезе през есента на 2019 г. Можете да очаквате в него песни на Марк Мърфи, Алън Броудбент, джаз аранжименти на поп песни, както и няколко нови оригинални композиции.
Кое е най-запомнящото се за Вас сътрудничество с друг музикант?
Вероятно да пея заедно с пианиста и аранжор Майкъл Абийн! Свирейки пиано с мен, той съумява да ме води в повече и най-разнообразни музикални посоки, отколкото аз бих могла сама, и това е забавно и интересно предизвикателство за мен. Изважда ме от зоната на комфорта.
Как изглежда творческият процес, когато работите с други музиканти?
Няма процес… Има само слушане, слушане, слушане!
Изпитвали ли сте някога сценична треска на участия?
Да, дори понякога все още се случва, но научих някои методи, с които да се справя по-успешно, като дишане, медитация, йога, създаване на правилна нагласа.
Скоро пристигате у нас за 3 концерта в София, Ямбол и Смолян, ще участвате на „Пловдив джаз фест“ и ще проведете работилници в София и Пловдив – част от проекта „Есен с дъх на джаз“ на Groove Atеlier. Какво очаквате от престоя си в България?
Много се радвам да дойда в България за първи път! Никола Горялов и други български музиканти бяха ученици в Грьонинген, когато преподавах там преди няколко години, и оттогава съм заинтригувана. Затова благодаря на Никола, че ме покани!
Имахте ли възможност да се запознаете с българската народна музика и с нейния типичен неравноделен размер?
Докато преподавах на някои от тези музиканти, се запознах с известна част от българската народна музика, особено песенната. Невероятно е!
Ще свирите с едни от най-добрите български музиканти – Димитър Льолев, Борис Таслев, Никола Горялов. Какво ще чуем на концертите Ви?
Сигурна съм, че ще е много приятно, тъй като те са прекрасни музиканти! Ще чуете някои песни от американската песнопойка като You Stepped Out of a Dream, Green Dolphin Street и др. Очаквайте още Birks’ Works, както и United на Уейн Шортър – това е заглавната песен в последния ми албум, Clockwise на Сидър Уолтън, както и нови оригинални пиеси, които ще излязат в следващия ми албум.
Имате ярък и богат опит като джаз преподавател. Вълнувате ли се от музикалните работилници в София и Пловдив?
Абсолютно! Интересно ми е да видя какъв ще е подходът ви, като се има предвид, че това е интерактивен и холистичен формат, отворен за всеки инструменталист или вокалист на всяко ниво. Ще изследваме импровизацията, вокалните техники и разказването чрез музика.
Какво бихте посъветвали хората, които искат да следва стъпките Ви?
Трябва да обичаш това, което правиш. Ако не е така, прави нещо друго.
Какви са вашите топ 3 съвета за развиващия се джаз музикант?
Слушайте, слушайте, слушайте музиката! По този начин научих най-много от това, което знам.
Какво ще изпитаме на концертите и работилниците Ви у нас?
Ще имате забавно и обогатяващо преживяване. Джаз = Свобода.
В „Есен с дъх на джаз“ на фондация Groove Atelier с подкрепата на Посолството на САЩ в България преди няколко седмици Дейвид Бъркман изнесе концерти и води работилници. Повече подробности ще намерите на сайта ни тук.