сега

Следобедни импровизации

Таня Иванова / от 18:00 до 21:00

Програма Schedule
Да създаваш нови светове: Мирослава Кацарова с премиера на концертната си програма „Като в картина на Шагал“

Да създаваш нови светове: Мирослава Кацарова с премиера на концертната си програма „Като в картина на Шагал“

С два предстоящи концерта Мирослава Кацарова представя новата си концертна програма, наречена „Като в картина на Шагал“. Първата среща е тази вечер от 20:30 ч. в столичния Sofia Live Club, а втората е на 8 май от 21 ч. в BeeBop Café в Пловдив. Премиерата беше предвидена за месец март, но поради пандемията се наложи изявите да бъдат отложени. За тази дългоочаквана среща с публиката Мира Кацарова казва в ефира на Джаз ФМ радио: „Цялата потисната енергия, която ние артистите имаме в този период, е много важно да бъде изразена през някакъв творчески акт. Големи късметлии сме, че имаме възможност да се събираме заедно, да свирим, да мислим, да записваме, да изпълняваме музиката, която е в главите и мечтите ни. Това е едно от най-важните и осмислящи събития за нас, но огромният смисъл идва, когато се съберем с публиката, така че чакам с нетърпение тази среща.“ Концертите се осъществяват с подкрепата на Министерство на културата. Джаз ФМ е медиен партньор.

Точно преди 20 г. Мирослава Кацарова работи по дебютния си албум „Бяло в бяло“ заедно с големия български пианист Румен Тосков – Рупето. „Той беше много близо до моята душевност. Двамата бяхме открили важен път един към друг.“ – спомня си вокалистката. Рупето е автор на музиката в албума, а Мира създава текстовете на песните. „Много хубава музика написа Рупето, която остава и до ден днешен важна за мен и винаги ще е.“ – уточнява Мира Кацарова. Една от песните в нейния дебют носи поетичното заглавие „Като в картина на Шагал“, чиято история е не по-малко завладяваща. Мира и Рупето са обичали да говорят за театър, литература, живопис и един ден тя му подарява издание с репродукции на великия художник Марк Шагал. „След известно време Рупето ми изпрати запис на нещо ново, което е написал, много минималистично, много кратка тема. Абсолютно в контраст с всички правила, които дотогава съм познавала в създаването на песни.“ – разказва вокалистката и споделя, че „Като в картина на Шагал“ се е е появила толкова спонтанно, че за нея е била като „едно малко чудо“.

„Решихме да направим тази програма, не само защото много харесваме тази песен, но и защото има някакво вътрешно завръщане и носталгия към музиката на XX век.“ – признава Мирослава Кацарова в ефира на Джаз ФМ радио и казва, че сега по нов начин е чула някои от по-ранните си песни и е споделила това с музикантите, с които работи в момента: „Така осъзнах, че всеки един от нас има възможност да претвори тази стара музика по нов начин.“ Съмишленици на Мира в това начинание са Мирослав Турийски (пиано), Веселин Веселинов – Еко (контрабас) и Младен Димитров (барабани). Музикантите са решили, че би било интересно да променят цялата звучност и затова са поканили струнен квартет, който да се включи в изпълненията. С този щрайх преди време Мира осъществи програмата си с френска музика April in Paris и сега отново ще бъде на една сцена с Ивелина Христова (цигулка), Диляна Давидова (цигулка), Мария Венкова (виола) и Антоанина Юрганджиева (виолончело). Вокалистката не крие удовлетворението и радостта си да бъде в компанията на всички тези музиканти, твърдейки, че научава по нещо ново от тях всеки път. „Репетициите за мен са като свещенодействие, защото тогава откривам нови неща, други аспекти на музиката.“ – разкрива Мира.

Репертоарът в програмата „Като в картина на Шагал“ включва както едноименната песен, така и други композиции от албума „Бяло в бяло“, а с нови аранжименти ще прозвучат и хитове като „Парфюми“ и „Летни улици“. „Песните са много интересно явление в музиката, защото са може би най-кратките музикални произведения. Те траят 2, 3, 4 минути понякога и с една дума, с една фраза може да разкажеш цели часове, цели години от живота си. Освен това имат това качество като ароматите – те са сублиматори на спомени, на важни открития, на нещо, което те е белязало в даден период.“ – казва Мирослава Кацарова. В своята концертна програма тя е включила и едно от най-новите си произведения - „Боса нова в градината“. Мелодията за тази песен ѝ хрумва миналото лято, докато работи в градината на уютната си къща на село. Песента е много мелодична и като схема препраща към джаз стандартите.

Нещо обичайно за изявите на Мирослава Кацарова е вокалистката да пее на различни езици. Програмата „Като в картина на Шагал“ се фокусира основно върху българския ѝ репертоар и тук много добре се вписва версията на български език на класиката на Антонио Карлос Жобим Waters of March. Ще имаме удоволствието да чуем „Водите на март“ в превод на Зорница Христова. „Тя е превела този текст от английски на български с най-верните думи. Много прецизно е спазила ритъма, защото Зорница има чудесно чувство за ритъм и което е по-важно, тя е използвала думи, които изобщо не са конвенционални за текстове на песни на български език.“ – посочва Мира и уточнява: „Този текст позволява да се пее някак перкусивно, ритмично, все едно, че ти отмерваш ритъма.“ Според вокалистката песента е на ръба на пеенето и говоренето. Версиите на различни езици водят до промяна на певческата фраза и на български песента „Водите не март“ звучи по съвсем нов начин, а аранжиментът е направен от Мирослав Турийски.

През последното десетилетие Мирослава Кацарова представя по една нова концертна програма всяка година. „На мен ми е интересно да променям концертите, които изнасяме. Много вярвам, че това е моята школа и вероятно никога няма да спра да уча.“ – казва вокалистката. Тя описва този свой опит като „голямо пътешествие в открито море, сред непознатото“ и допълва: „Онова, което ме кара да продължавам да правя всичко това, е огромната наивност, която имам в себе си, една детинска наивност към света, към музиката, към красивите неща, към изкуството, към това да си непримирим към реалността и да създаваш нови светове.“

  • Цялото интервю на Таня Иванова с Мирослава Кацарова може да чуете чрез бутона „Аудио“.

Фотография: Диляна Флорентин