Синтезирала вековната мъдрост на народа ни, българската фолклорна музика днес говори на целия свят на езика на джаз импровизацията в записите, продуцирани от Димитър Панев. Емигрант в Германия, сърцето му е в нашите традиции, съдържащи цялата сила на народа ни. Димитър Панев вярва, че те не трябва да се разглеждат като музей, в който ги съхраняваме и пазим. „Традиция е това, което и самите ние днес създаваме за идващите след нас. Затова трябва много творчески – със сила и страст, те да се приемат и да се предават. Тогава винаги се пречупват през нас“, разсъждава продуцентът в интервю на Светослав Николов по Джаз ФМ радио.
Популяризирането на традициите е негова мисия, а едно от признанията за таланта му да я изпълнява успешно е наградата на публиката на британската радиостанция БиБиСи за етно музика, която „Панаир“ на Иво Папазов безапелационно печели през 2005 г. Това е първият албум на Ибряма от 13 г. насам и затова, както разказва Димитър Панев, всичко е трябвало да започне отначало, по нов начин. „Добавих акустична китара, която допринесе за благородството в музиката. Албумът стана с много душа“, щастлив е продуцентът от резултата.
„Фолклорът е нещо творческо. Стъпва се на една традиция, но тя не остава в нейния първоначален етнически вид“, обяснява творческото си кредо Димитър Панев. В създаването на промяната участват негови съмишленици, като легендарния френски продуцент Хектор Зазу. За албума „Арката“ на „Ева квартет“, формиран от вокалисти от „Мистерията на българските гласове“, двамата записват десетки артисти от четири континента, всеки – ярък носител на своите традиции. „Търсехме хора, които на първо чувство могат да реагират по уникален начин на една нова музика. Те не знаеха нищо повече от това, че албумът е на основата на българския фолклор и е с български гласове“, спомня си Димитър Панев. Песните тези 44-ма музиканти получават в момента, в който трябва да запишат своето участие в тях. Това им дава възможност да реагират спонтанно, да създадат музика, родена от вдъхновението на момента. За звученето на „Арката“, което ни връща към изначално човешкото, Димитър Панев има следното обяснение: „Когато се търси първичното, неизбежно стигаш до глобални идеи, може би дори до някои решения“.
За първи път в процеса на създаване на самия творец Димитър Панев участва при подготовката на „През очите на Слънцето“ – дебютния солов албум на певицата от „Мистерията на българските гласове“ и „Ева квартет“ Белонога. В соловия си проект Гергана Димитрова за първи път разкрива и изключителен композиторски талант. При работата по този албум обаче търсенето е в две посоки – и на формата на музиката, и на това как творецът да изрази своите идеи. „Аз като продуцент не работех в музикални категории. Когато трябваше да обясня как да звучи една песен, описвах с прилагателни, с определения, така че композицията да не придобие конкретна форма, която е в моята глава, а истинското чувство, което е в ръцете на твореца“, споделя спецификата на работата по „През очите на Слънцето“ Димитър Панев. Това е албум, в който много ясно можем да видим себе си, да се свържем с това, което ни определя като личности. Магията на прозрението продуцентът обяснява така: „Когато това, което създаваш, е изключително искрено и е направено с истинска страст и без компромиси, тогава то носи енергия, която се предава директно на слушателя“.
Разговора на Светослав Николов с Димитър Панев за нашия фолклор, който чрез тези проекти продуцентът предаде на света силата на народа ни, можете да чуете в „Аудио“.
Година след премиерата си „Арката“ на „Ева квартет“ и Хектор Зазу е номиниран в класацията на списанието Songlines за „Албум на годината“ и „Мултикултурно сътрудничество“. Журналистът от списанието Ким Бъртън го определи като „прекрасен, безкрайно поглъщащ шедьовър“ и му даде максимална оценка. Можете да подкрепите участието на изпълнителите ни в надпреварата чрез линка тук. Кен Хънт от германското списание fROOTS обобщава: „Арката“ е просто най-добрият европейски албум със световна музика и потвърждение на вярата в необходиомостта от среща между различни векове и традиции“. Клаус Хюбнер от JazzPodium определи албума като „най-интелигентната комбинация между традиция и модерност, която създава нов музикален език.“