Незабравим концерт в София обещава Брендън Пери от Dead Can Dance. На 7 април формацията стартира европейското си турне с концерт в Глазгоу. След още няколко събития във Великобритания групата идва на континента и ще се срещне с почитателите си във Франция, Люксембург, Германия, Нидерландия. И на 14 май от 19 ч. ще слушаме Dead Can Dance в Зала 1 на НДК. С изработването на спектакъла групата изпълва цялата изминала година, през която не може да концертира. „Това правя за първи път – да прекарам цяла година в подготовката на програма. Знаех, че един ден ще се върнем в концертните зали, така че посветих времето си само на това да направя така, че предстоящите концерти да са нещо изключително, максимално добри. И така, когато се завърнем, ще е по най-добрия възможен начин. Никога не сме имали този лукс в миналото – да се концентрираме в такава степен върху наш спектакъл.“ – разказа Брендън Пери в интервю по Джаз ФМ.
На сцената у нас Dead Can Dance ще бъде с група от седем музиканти, а в репертоара ще са композиции, превърнали се в химни на три десетилетия, любими класики от албуми като The Serpent’s Egg (4AD, 1988 г.), Aion (4AD, 1990 г.) и Into The Labyrinth (4AD, 1993 г.), както и излезлите през това хилядолетие Anastasis (2012 г.) и Dyonisus (2018 г.). Тях ще чуем в нова светлина. „Ще изпълним много от нашите песни, които публиката познава. Направил съм нови аранжименти с нова звучност и изпълнени на нови инструменти. Шоуто ни има съвсем нов облик.“ – разкрива Брендън Пери.
„Всичко е въпрос на това да правиш, каквото обичаш, да не оставиш да ти влияе това, което правят другите, и да следваш пътя си. Така със сигурност ще създадеш нещо ново и оригинално.“ – описва предпоставките за успех Брендън Пери. Интересът към турнето е наистина голям – за много от концертите билетите са разпродадени седмици преди провеждането им. За шоуто на Dead Can Dance в София все още могат да бъдат намерени билети тук. Джаз ФМ е медиен партньор.
Интервю с Брендън Пери от Dead Can Dance:
Хората просто обожават вашата музика. На какво отдавате това?
Не мисля, че има една причина. Хората имаме различни вкусове, ние сме многопластови. Затова всеки взема своето нещо от една и съща творба. От опит съм установил, че причините да харесват нашата музика са най-разнообразни. Ако човекът не говори английски и слуша една от моите песни, си взема от нея емоцията. Така че тук причината е в символиката, която творбата носи. Хората се свързват с настроението. Друг може да харесва ритъма. Зависи от човек до човек.
Когато гледах концерта ви в Пловдив, видях как всички в публиката бяхме едно. Толкова много хора в усещане за единение. Всички слушахме с благоговение. Беше невероятно и незабравимо. Заради какво Вие няма да забравите това събитие?
Концертът бе на моя рожден ден и публиката ми пя „Честит рожден ден“. Беше специално. Остана ми много хубав спомен. Концертът бе на открито, през цялото време усещахме свежия въздух, залезът бе много красив. Това бе нещо различно от обичайното. Обикновено нямаме концерти през лятото. В цялата ни кариера сме имали само няколко такива. Така че концертите на открито за нас са специално преживяване, усещането е съвсем различно.
И римското минало и цялата обстановка с нейната красота…
Заобикалящите ни останки от миналото винаги създават вълнуваща атмосфера. След Пловдив свирихме на Акропола в Гърция на огромен амфитеатър, който е така внушителен. Преживяването изумява със своята мащабност – ти си на сцена, построена преди хиляди години и тя все още работи. Мечтая да свиря на максимално много такива древногръцки и римски амфитеатри, защото особено много се интересувам от историята и митологията на Древна Гърция.
И това ясно се чува във вашата музика. Винаги ми е било интересно да узная какво е да представиш на света съвсем различна концепция за музиката. Вие изгряхте на сцената с нещо така необичайно. Какво стои в основата на тази смелост, на тази свобода на мисълта, на този необят на въображението, на тази убедителност в изразяването? Как формулирахте тази нова концепция за музиката?
Всеки има своя глас, всеки е уникален, има свой собствен поглед върху света, свои пристрастия, вълнуват го различни неща. За мен животът е търсенето на възторг. Музиката е чудесно средство за постигането му. Всичко е въпрос на това да правиш, каквото обичаш, да не оставяш да ти влияе това, което правят другите, и да следваш пътя си. Така със сигурност ще създадеш нещо ново и оригинално.
Тази нова и оригинална музика на Dead Can Dance ще слушаме в София. Разкажете ни за предстоящия концерт. Какво ще чуем, как ще е оформено то, как ще звучи и ще изглежда спектакълът?
По време на пандемията нямахме абсолютно никаква възможност да пътуваме. Така че последната година изцяло посветих на аранжирането и подготовката на нова програма. Ще изпълним много от нашите песни, които публиката познава. Направил съм нови аранжименти с нова звучност и изпълнени на нови инструменти. Шоуто ни има съвсем нов облик. Това правя за първи път – да прекарам цяла година в подготовката на една програма. Знаех, че един ден ще се върнем в концертните зали, така че посветих времето си само на това да направя така, че предстоящите концерти да са нещо изключително, максимално добри. И така, когато се завърнем, ще е по най-добрия възможен начин. Никога не сме имали този лукс в миналото – да се концентрираме в такава степен върху наш спектакъл. Що се отнася до осветлението и визуалните ефекти, имаме нов ръководител на осветлението от Ню Йорк. Но с това основно се занимава Лиса – тя има конкретни идеи предвид.
Шотландската певица, музикант и текстописец Астрид Уилямсън ще придружава Dead Can Dance по време на повечето дати от турнето. Тя ще открие и големия им концерт в Зала 1 на НДК на 14 май. Астрид Уилямсън става известна през 90-те с групата си Goya Dress. Първият им албум Rooms е продуциран от Джон Кейл, а към днешна дата тя има издадени още осем студийни албума, включително класическата творба Requiem & Gallipoli. В София Уилямсън ще представи актуалния си албум Into The Mountain, издаден само преди няколко месеца. Класически пианист и композитор, талантлив вокалист, музикант и автор, тя има в актива си колаборации с редица изпълнители, между които Джон Кейл, Джони Мар и Бърнард Съмнър (като част от Electronic), Артър Бейкър, Stereophonics, Лео Ейбрахамс, авторът на This Mortal Coil/Hope Blister Иво Уотс-Ръсел и Лиса Джерард.