Wired Paths: Piano Works and Improvisations е заглавието на първия соло пиано албум на Асен Дойкин. Репертоарът включва оригинални композиции за пиано и импровизации, представени задълбочено, виртуозно и с поклон към пиано музиката на XX век.
Пианото е солистичен инструмент и е съвсем естествено за един пианист да има в дискографията си соло пиано албум. „Това е моята най-първа идея като пианист. Започнах пътуването си към джаза като пиано композитор. Още като тийнейджър в Музикалното училище „Добрин Петков“ в Пловдив пишех пиеси за пиано с помощта и под ръководството на нашия известен и вече покоен български композитор Иван Спасов. Той изигра голяма роля за моето стартиране като композитор и пиано композитор.“ – казва Асен Дойкин в интервю за Джаз ФМ радио. Той прави първите си творчески стъпки като музикант именно със соло пиано. „Другият важен момент в моето развитие беше срещата ми с Милчо Левиев.“ – спомня си Асен. В началото на 90-те г. той се записва за участие в майсторски клас, ръководен от Милчо Левиев в рамките на фестивала „Варненско лято“. „Така че моето пътуване към Wired Paths започна преди повече от 30 г. с тези големи личности в музикалния ни живот, които ме тласнаха към композиране и импровизиране.“ – споделя Асен Дойкин. Той разкрива, че отдавна мечтае да създаде соло пиано албум и се радва, че е успял да осъществи тази своя голяма мечта.
В Wired Paths са заложени опита и познанието, трупани в продължение на 3 десетилетия, в които Асен развива своето изкуство. През всичките тези години той работи активно в различни творчески посоки – като лидер, композитор, преподавател и продуцент и успява да наложи името си на една силно конкурентна сцена каквато е тази в Ню Йорк.
Именно сериозният опит и задълбочените познания помагат на Асен Дойкин в преодоляването на някои предизвикателства, пред които той се изправя по време на създаването на Wired Paths. „Да бъда пианист на такова ниво, да запиша музиката, която исках – това изискваше доста работа. Това беше моят „Ковид проект“. Аз започнах да работя по този албум, когато настъпи пандемията. Тогава имах повече време от обичайното да прекарвам с инструмента и да успея да изсвиря музиката на нивото, на което исках.“ – разказва Асен. Той потвърждава думите на Милчо Левиев, че е трудно да свириш соло пиано, тъй като постоянно трябва да изненадваш самия себе си. „Милчо е абсолютно прав за това, че е много важно човек, който се занимава с музика, в която има импровизационен елемент, да може да се изненадва и това да се усети по време на свиренето и записването в студио.“ – коментира пианистът и посочва, че се е опитал да запише Wired Paths с „добра импровизационна искрица“, защото в студиото няма публика, а нейното присъствие е важно за импровизационната музика.
Записите в Wired Paths обединяват различни посоки, наслагвания и влияния, а голямото вдъхновение на Асен Дойкин е пиано музиката на XX век, свързана както с класически, така и с джазови композитори. Сред своите вдъхновения Асен посочва Бела Барток, Георг Лигети, Чик Кърия, Кийт Джарет, Брад Мелдау и др.
Асен Дойкин изпълнява заглавната композиция от албума Wired Paths
Вплитането на идеи от класическата музика в сферата на джаза не е нова концепция, но пианистът подчертава, че я намира за много привлекателна. Той работи като учител по пиано и преподава много от композиторите, които са го вдъхновили за албума. Любовта на Асен Дойкин към класическата музика e устойчива през годините - той я преподава, продължава да я свири и редовно да се упражнява. „Чувствах се компетентен, че мога да направя такъв проект на нивото, на което исках да го запиша.“ – казва пианистът. Той включва три етюда в Wired Paths, които придават допълнителна плътност и очарование на албума. Тези етюди започват като упражнения за някои от по-напредналите ученици на Асен.
Сред най-въздействащите и красиви изпълнения в Wired Paths е композицията Emma’s Peculiar Story, която е вдъхновена от 4-годишната дъщеря на музиканта – Ема. „Това беше първата пиеса, която написах, вдъхновен от моите преживявания като баща.“ – споделя Асен Дойкин. Ема е родена и живее в Ню Йорк, но поддържа връзка с родината на своя баща – прекарва летата си в България и учи български език.
Асен Дойкин избира провокативно заглавие за своя първи соло пиано албум, което също както музиката в него, те повежда в други посоки и дава възможност за различни интерпретации. Wired Paths може да се преведе като „свързочни линии“, „свързочни жици“ или „електрически пътеки“. Асен обяснява, че чрез заглавието прави препратка и към самата струна в инструмента пиано, която се нарича piano wire („пиано струна“). „Wired Paths го отнасям към това как ние комуникираме като общество с новите съвременни технологии, с интернет и т. н. Исках това да стане игра на думи и да се отнесе към музиката и пианото, към това, че музиката може да бъде един вид комуникация, също като тези технологии.“ – пояснява пианистът.
През цялото време на нашия разговор той не спира да говори със завлядаваща любов за пианото. „Пианото е инструмент с огромна история, с огромна литература, с огромно обгръщане на жанрове. Пианото е инструментът, който олицетворява Западния свят, Западната култура, то олицетворява индустриалната революция, то музикално олицетворява модерния начин на живот.“ – казва Асен Дойкин. Пианистът споменава любопитната книга на Дитер Хилдебранд Pianoforte: A Social History of the Piano, която разказва за създаването и развитието на този инструмент и как той е свързан с напредъка на нашето общество. „Пианото е един инструмент, в който е заложена голяма отговорност. И всеки един, който иска да започне да се занимава с него, ще отвори врата към една огромна вселена, която не е само музикална, според мен. Това е една врата, която отваря историята на нашата цивилизация.“ – заключава Асен Дойкин.
Цялото интервю на Таня Иванова с пианиста може да чуете чрез плейъра под основната снимка. Музиката от Wired Paths: Piano Works and Improvisations ще откриете във всички стрийминг платформи.