Ал Ди Меола преди концерта си в София: „Новият ми албум е за това как щяха да звучат „Бийтълс“, ако бяха инструментална група“

Ал Ди Меола преди концерта си в София: „Новият ми албум е за това как щяха да звучат „Бийтълс“, ако бяха инструментална група“

Ал Ди Меола продължава проекта си с представянето на музиката на „Бийтълс“. След като през 2013 г. издаде суперуспешния All Your Life, на хоризонта се задава Across the Universe. И точно така е озаглавен концертът, на който тази седмица в София за първи път ще чуем пиеси от този предстоящ албум. Събитието е на 14 ноември в клуб Joy Station, а Джаз ФМ е медиен партньор.

Ал Ди Меола премиерно представя у нас нов албум в почит към „Бийтълс“ и най-доброто от своето творчество

  • Интервюто на Светослав Николов с Ал Ди Меола можете да чуете чрез бутона „Аудио“ или да прочетете по-долу.

Вярно ли е, че продължавате проекта си с песни на „Бийтълс“, както изглежда от афиша за предстоящия Ви концерт?
Да, вярно е. И албумът ще излезе в края на февруари.

Наближава! Толкова ми харесва първия Ви албум с техни песни. Как чувствате музиката на „Бийтълс“ и как я възприемате като значима, така че да я развиете в своето изкуство?
Опитвам се да внеса моя стил в естетическата простота и красота на това, което те започнаха да правят със своите песни. Обичам тяхната музика! И сега, на тази възраст, изпитвам същото вълнение, което ме изпълни, когато за първи път чух тяхната музика като млад тийнеджър. Това е качествена музика, поставена на здрави основи. Истинска музика! Разбира се, че тогава бях млад и това помогна тя така да ме обземе. Но песните на „Бийтълс“ са много внимателно изградени като продукция и стабилни като конструкция. Бях толкова въодушевен да претворя тази музика! Сега вторият албум ще бъде много по-различен от първия. Свиря на много инструменти – барабани, бас, перкусии, различни китари, включително електрическа, освен акустичните. Продукцията е много мащабна. Имаме истински струнни и духови. Първия албум записахме в „Аби роуд“ и откъм продукция бе изцяло изчистен. Имаше само акустична китара и малко перкусии, като не насложихме много елементи.

Първият албум насочва към идеята, че един човек сам по себе си е цяла богата и красива вселена. Защо възприехте този доста необичаен подход?
Тъй като много хора – сигурно хиляди, са записвали музиката на „Бийтълс“. Няма нужда да ги копирам. И ако мнозина са пресъздали песните им в оригиналната форма, то поне аз не не зная за такъв музикант, подходил, както аз направих в този първи албум. Хареса ми идеята да съградя нещо много различно като изразност – не само да е соло китара, но и да променя и да синкопирам ритъма, да добавя нови елементи, но в същото време да запазя естетическата красота на песните. Това, че записахме албума в студиото „Аби роуд“, само увеличи вълнението и усили отзвука.

Кои са песните, които претворявате във втория си албум?
Този път правим Strawberry Fields, Here Comes the Sun, Dear Pruidence, Norwegian Wood.

Как подбрахте репертоара и за двата албума?
По идентичен начин. Търся песни – и всичките са такива – с откроена красива мелодия. Някои имат много хубави хармония и акорди, които мога да арпежирам и да синкопирам в характерен за моя стил на свирене начин. Този път исках не толкова да синкопирам мелодиите, както направих в първия албум, а да синкопирам арпежите. Така мелодиите сега са по-лесно разпознаваеми. Исках да построя звука така, че да бъде по-близко до очакванията на слушателите в някои от песните, а в други добавях оригинална моя музика, за да развия композициите. Ако „Бийтълс“ бяха инструментална група, как щяха да направят Norwegian Wood? Тя има хубава мелодия и красив бридж и е с продължителност две минути, но как ли щеше да звучи, ако бе 6-минутна? Не може да се повтаря все едно и също, затова композирах оригинална музика. Разбира се, те винаги ще бъдат посочвани като авторите на песента. Почувствах, че искам да пиша така, все едно композицията е по-дълга, като мелодично има същите начало, среда и край.

Има ли албумът заглавие?
Има работно заглавие – обмисляме да е то, но не сме твърдо решили. Може би ще го наречем Across the Universe. Тази песен обаче не съм я записал, макар че сега много ми се иска. Но вече бяхме завършили албума, когато заглавието се появи, и песента не е в него. Обичам изненадите.

Как ще чуем Вашата музика в този концерт в София. Разкажете ни за програмата, за музикантите, с които ще свирите, и за начина, по който ще обхванете всичките области на своите интереси в музиката.
Ще има пиеси от най-новия ми албум Opus. Ще изпълним оригинални пиеси от мои предходни проекти. Ще чуете песни на „Бийтълс“, както от предходния, така и от предстоящия ми албум. Ще изпълним и пиеси от Астор Пиацола. Така че ще чуете един прекрасен музикален микс. Ще свиря с изумителния пианист от Куба – Кемуел Роиг, с възхитителния испански перкусионист Сержио Мартинес, с може би най-добрия акордеонист в света – италианеца Фаусто Бекалози.

Как предотвратявате опасността музиката да се превърне в рутина – с толкова много албуми, пътувания по целия свят, сътрудничества, екипи… А музиката Ви винаги звучи свежо и различно. Как го постигате?
Много често можеш да променииш музиката според характера на хората, с които в този момент я претворяваш, и според начина, по който те биха реагирали. И тъй като те очакват тя да бъде такава, каквато е написана, то аз махам или добавям нещо. Мога да започна пиесата дори със съвсем нова идея и те, като добри музиканти, знаят как да я поемат и заедно да я развием. Или пък така да завърша песента. Така всички през цялото време внимават, а музиката звучи свежо.

Източник на снимката: https://www.aldimeola.com/