На 6 ноември в рамките на Plovdiv Jazz Fest трябваше да се проведе бутиков концерт, който да събере заедно на една сцена легендарната българска джаз формация „Акустична версия“ и световноизвестния камерунски басист и вокалист Ричард Бона. Това на пръв поглед необичайно, но без съмнение колоритно сътрудничество ни вдъхнови да припомним дългогодишната история на „Акустична версия“ с басистите. Преди минути от организаторите на феста научихме, че заради усложнената ситуация с пандемията Ричард Бона няма да успее да дойде в България, а на негово място ще свири Борис Таслев. Празникът ще се състои въпреки всичко, като тази година Plovdiv Jazz Fest ще отличи Антони Дончев и Христо Йоцов с Награда за цялостен принос в джаза.
Двамата уважавани и влиятелни български музиканти създават групата през 1984 г. и скоро след това получават европейско признание за своята музика и талант. Те печелят Първа награда на конкурса в Белгия и триумфират в Леверкузен, Германия, където са обявени за „Млади джаз артисти на Европа“ за 1986 г. До 1988 г. те свирят в дуо, а след това към състава се присъединява басистът Георги Дончев, брат на Антони Дончев.
„Не помня как точно е станало. Може би брат ми ми е казал: „Хайде, да направим нещо заедно!“ и аз точно тогава съм излязъл от казармата, така че за мен е било някакво чудо на чудесата. Ние още от тийнейджъри с Васил Спасов и Рупето, Бог да го прости, слушахме техни записи, имитирахме ги и т.н. Това са големи музиканти, на много високо ниво. Така че мога да кажа само, че тогава аз съм бил на 20 г. и да скоча направо в дълбоките води е било нещо изключително.“ – Георги Дончев в предаването „Джаз истории“, посветено на „Акустична версия“.
„Акустична версия“ в Sofia Live Club, 2011 г.; фотография: Евгени Димитров от „Булфото“
Георги Дончев свири в „Акустична версия“ до 1992 г., след което през януари на следващата година заминава за САЩ, за да учи в музикалния колеж „Бъркли“ в Бостън. Години по-късно той ще се завърне в „Акустична версия“, като през 2015 г. тримата записаха албума Time In Time Out. След Георги Дончев за кратко част от формацията е един виртуозен басист от Русе – Николай Иванов. Раздялата с него е трагична, тъй като музикантът умира неочаквано. На негово място идва Пламен Жечев по прякор Монгола. „Много даровит музикант, с много интересна чувствителност.“ – така го определя Христо Йоцов. Не след дълго Пламен Жечев също напуска групата, за да се установи в САЩ и „Акустична версия“ отново остава без басист. Тогава идва ред на Петър Славов младши, който от днешна гледна точка е един от най-успешните български джаз музиканти с международна кариера и сътрудничества с имена от ранга на Джо Ловано и Куинси Джоунс. „Появи се това младо, симпатично момче – водолейче и тогава фактически станахме „Трио водолеи“ – казва Антони Дончев в предаването „Джаз истории“. В този състав триото записва албума Dum-Ba-Ta, който излиза през 1999 г.
Петър Славов младши: „Аз като всеки по-млад музикант, който в крайна сметка има възможност да свири с по-големи музиканти от него – много неща съм научил от тях, много неща - за свободата в музицирането, за отвореното мислене. Те бяха първите музиканти, които имаха връзка с джаза и камерната музика и някак си е трудно да го поставя в думи, но – да, много неща научих. Понякога нещата, които не можеш конкретно да поставиш в думи, са също толкова, ако не и по-ценни, отколкото нещата, които можеш конкретно да цитираш. Това беше страхотно преживяване за мен. Пак казвам – не мисля, че бях на тяхното ниво. Пък и трябваше да се боря все пак с репутацията на Гошо Дончев, който беше техният оригинален басист и той вече беше в Америка. Той е страхотен музикант и за мене беше чест да съм на неговото място. Но пък беше и малко страшно да ме сравняват хората с него, но доколкото можах, се справих тогава. Защото тяхната музика не е много обикновена и не може много да се сложи в някакви рамки. В тяхната музика има всичко – има модерна класическа музика, има ECM, има фрий джаз…, но по техния си собствен начин. И първо като дуо, понеже те отначало бяха започнали като дуо, те имаха определена динамика между тях и да влезеш в тази динамика – поне на мен не ми беше много лесно, но пък беше страхотно.“
Петър Славов по време на замисите на албума Dum-Ba-Ta
Петър Славов също напуска „Акустична версия“, за да замине за САЩ, където продължава образованието си в „Бъркли“ в Бостън, а после се установява в Ню Йорк. След няколко години на затишие, в които Христо Йоцов и Антони Дончев работят по други свои проекти, „Акустична версия“ подновява концертните си изяви. В периода от 2004 до 2006 г. басист на формацията е Веселин Веселинов – Еко. Малцина знаят за един любопитен, но тъжен факт: Еко свири в албум на „Акустична версия“, който за съжаление никога няма да чуем. Причината е проблем в звукозаписната техника, а изпълненията на музикантите не могат да бъдат възстановени. Другите басисти, с които Антони Дончев и Христо Йоцов работят, са Димитър Карамфилов и Борис Таслев. Заедно с Борис Таслев те изнасяха концерти с джаз стандарти през 2018 г., като репертоарът включваше теми на Пат Матини, Кийт Джарет, Бил Евънс, Чик Къриа, Стив Суалоу и др.
Веселин Веселинов-Еко за усещането да свириш в „Акустична версия“: „Те са си двойка. Точно това е усещането, според мен ролята на басиста или поне моята роля тогава беше да не им преча на тяхната великолепна комуникация, която имат. Само да не липсвам, но в никакъв случай да не преча, защото те имат такава комуникация на сцената. Било то от подобния им музикален бекграунд, от Музикалното училище – те се познават от деца, свирили са много заедно. Както се казва – знаят си и кътните зъби. Това нещо става все по-ценно между другото – да имаш такава група от хора, двама, трима или четирима, които по такъв начин да свирят заедно, това е много рядко явление. Обикновено джазовите музиканти за един проект свирят с този, свирят с онзи и си отиват после, всеки по неговите си други задачи. В този смисъл те са истинска група.“
„Акустична версия“ с участието на Веселин Веселинов - Еко
През последните 35 г. през „Акустична версия“ са преминали 7 басисти. За повечето от тях групата е важна стъпка и трамплин в кариерата. Преди няколко дни се свързахме с Антони Дончев и Христо Йоцов и ги попитахме какви качества трябва да притежава един басист, за да свири в „Акустична версия. Въпросът беше посрещнат с чувство за хумор и от двамата. „Аз мисля, че е достатъчно само да бъде отворен към музиката и да има широк поглед върху нея, какъвто мисля, че ние с Христо притежаваме.“ – заяви Антони Дончев, а Христо Йоцов отговори така: „Всички басисти, с които сме свирили, след това са споделяли с нас какво са усещали на сцената, когато стоят между мен и Тони, на какво облъчване отляво и отдясно са били подложени. Със сигурност басистът в тази комбинация е едно много особено нещо, който хем трябва да бъде индивидуалност, хем трябва да влезе в маниера, стила, естетиката на музиката, която правим с Тони. Общо взето тя е константна през годините. Така че тази комбинация винаги е много специална и много вълнуваща, още повече, че сме свирили с много басисти и всичките са много добри.“
За предстоящия концерт с Ричард Бона на Plovdiv Jazz Fest Антони сподели: „Появи се едно нетърпение час по-скоро да дойде този концерт, защото, както знаем, Бона е един от съвременните интересни музиканти и на нас ни е безкрайно вълнуващо да свирим с него и искаме това да се случи възможно най-бързо.“ Христо Йоцов посочва, че за мнозина тази комбинация е абсурдна и шокираща на пръв поглед заради различието във всичко – „като започнеш от цвета на кожата, произход, бекграунд, стил...“ „Толкова е несъвместимо на пръв поглед, че в края на краищата е една музикална задача от повишена трудност и донякъде резултатът е непредвидим. Но си мисля, че няма как да не се получи едно страхотно преживяване, защото Ричард, първо, е страхотен басист, второ, е със страхотна чувствителност, трето – като всеки джазов музикант е много адаптивен. Той има проекти с кого ли не – и уърлд мюзик, и по-етно, но и проекти с Пат Метини, Майк Стърн, Боби Макферин. От друга страна, от доверени източници знам, че има интерес към България и българската традиционна музика. Мисля, че са налице доста допирни точки. Освен това желанието и от двете страни е много голямо, така че смело се надявам, че това ще бъде едно незабравимо музикално преживяване.“ – казва още барабанистът.
Ричард Бона, фотография: Евгени Димитров
Идеята на Антони Дончев, Христо Йоцов и Ричард Бона беше да изпълнят музика на всеки един от тях, „за да може да се получи възможно най-широка палитра от това, което искаме да направим“, по думите на Антони Дончев. Непредсказуемата среща на „Акустична версия“ с Ричард Бона на Plovdiv Jazz Fest се отлага за по-нататък, а изявата на 6 ноември в Дом на културата „Борис Христов“ ще бъде с участието на Борис Таслев. Първият концерт за вечерта е премиера на най-новия проект на Милен Кукошаров Wind Harmonium. Повече за програмата на тазгодишното издание на фестивала можете да прочетете тук.
„Пловдив джаз фест“ се организира от Мирослава Кацарова чрез Blue M и се провежда с подкрепата на Община Пловдив. Той е част от Културния календар на Община Пловдив за 2020 г. Фестивалът се осъществява с партньорството на Министерство на културата. Джаз ФМ е медиен партньор.