„Музиката е в мен“, сподели Мими Николова на водена от Светослав Николов среща концерт на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“
Снимка: Владислав Мирчев

„Музиката е в мен“, сподели Мими Николова на водена от Светослав Николов среща концерт на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“

Със Самуел Ефтимов на рояла бележитата вокалистка направи две специални посвещения към Пловдив

„Музиката е в мен.“ – така сподели своята същност Мими Николова в мой разговор с нея. Тези думи дадоха заглавието на срещата концерт с примата от фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“, с който отбелязахме 1 октомври – Световния ден на музиката.

Мими Николова се обръща с две музикални посвещения към Пловдив и неговите творци на концерта си на 1 октомври във фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“

Със Самуел Ефтимов на рояла вокалистката ни предложи песни, останали вечни в националната ни съкровищница, чрез които споменахме имената на големи личности в музиката. С композираната от Петър Ступел „Замълчи, замълчи“ започва кариерата ѝ, а нейната история Мими Николова разказа както на концерта, така и в публикацията си във Фейсбук: „Замълчи, замълчи“ по музика на Петър Ступел и текст на Веселин Ханчев е първата ми песен, която бе записана за филма „Любимец 13“. Тогава бях в ръководеното от Джеки Леви трио към Хора на софийските девойки. Петър Ступел търсел изпълнител, който да представи песента естествено. Пробвал певици от операта, от оперетата, но не му харесало как звучат. Срещнал случайно на улицата Джеки Леви и му споделил грижата си, а той отвърнал: „Имам едно момиче, което веднага ще ти свърши работа.“ Петър Ступел ме чу и на момента реши аз да изпея песента. Записа направихме в зала „България“ с голям симфоничен оркестър под диригентството на Васил Стефанов. Покачиха ме на четири маси, наредени една върху друга, за да се постигне баланс на звука.“

След концерта организаторът Мила Павлова от фондация „МузикАртисимо“ написа във Фейсбук: „Тази вечер на сцената на „Дни на музиката в Балабановата къща“ пя и танцува едно младо момиче – същото онова, което преди много години записало със симфоничен оркестър незабравимата песен „Замълчи, замълчи“, качено върху 4 маси една върху друга на сцената на зала „България“, защото тогава още не съществувало смесването. Огромно е възхищението ми от тази фина дама, изтъкана от дух и можене! Каква музикалност, интонация, вкус, финес, тембър… На всички в залата ни се прииска да изгледаме отново филма „Любимец 13“, който нямаше да е същият без изпълнението на Мими Николова на финалната песен в парка!“

Снимка: Владислав Мирчев

След като звездата ѝ изгрява през 1958 г., на следващата година Мими Николова блести с още един хит от композитора Петър Ступел – „Малката креолка“, която толкова често се пуска по радиото, че Радой Ралин пише за нея епиграмата: „Малката креолка от Венецуела още ли не си е песента изпела?“ В началото на 60-те Мими Николова прави поредна песен незабравим шлагер. България провъзгласява за Химн на любовта написаната от Йосиф Цанков „Когато луната изплува“ със стихове на Димитър Точев. „Хората масово я пееха в цялата страна. Когато Йосиф Цанков се разхождал край брега на морето в Созопол, чул как младежки компании по целия плаж свирят на китари и пеят тази песен.“ – предаде вълнението на композитора Мими Николова. В нейния репертоар са още шедьоври от Патриарха на песента, някои от които отдавна неприпомняни, като „Недей ми казва тази вечер сбогом“.

През тази година Мими Николова представи на голяма сцена своята нова концертна програма с още любими песни, сред тях и незаслужено забравени перли. Освен споменатите дотук, публиката е щастлива отново да се среща на живо с „Влюбеният телефон“ от композитора Морис Аладжем, „Двата бряга“, „Мостчето на влюбените“ и „Синьо“ от Иван Стайков, „Приказка“ от Йосиф Цанков с оригинално изпълнение на Георги Кордов, както и четири джаз стандарта, които правят паралел в традициите у нас и по света.

Пеенето на американска музика, както разказа Мими Николова, често ѝ е създавало проблеми. Бар „Кукери“, в който ежедневно изнасяла програма през лятото в „Златни пясъци“, е на хълм и целият комплекс чувал как от там се носи звукът на джаза. Ръководителите на „Концертна дирекция“ тя се е опитвала да избегне по малките пътечки на курорта, но за беда точно там те я срещали и я заплашвали: „Щом пееш джаз, стягай куфарите – и в София.“ Тези и още много интересни истории публиката научи, слушайки златни песни на концерта „Музиката е в мен“.

Снимка: Владислав Мирчев

Мими Николова отправи две специални посвещения към Пловдив и неговите забележителни творчески личности. Тя изпя за първи път на живо „Вечерен сняг“ по музика на Георги Генков и с текст на родения в Пловдив поет Иван Теофилов. Той ме помоли да предам на публиката колко е щастлив, че записаната през 1967 г. песен за първи път ще прозвучи на живо и това ще се случи в неговия роден град. „Вечерен сняг“ рисува образа на любовта чрез метафори от облика на Стария град.

Втората песен, която Мими Николова специално поднесе на пловдивската публика, изпълнявайки я за първи път самостоятелно на живо, бе „Вечер над Орлов мост“. Тя е от композитора Бенцион Елиезер и от поета Виктор Самуилов, а вокалистката я записва с „Джаз фокус’65“ на Милчо Левиев във формат трио. Първо песента изпява Ирина Чмихова с ЕОБРТ под диригенството на Левиев. Съпругът на Мими Николова Иван Стайков му предлага да направят нова версия с джазов аранжимент. Маестрото развива идеята – да я запишат не с бенд, а с трио. Телевизията снима видео, което обаче изчезва. За текста авторът разказа пред Jazz FM: „Песента е от моите години, когато след сбирки на тайфата трябваше да се прибираме, а след полунощ нямаше градски транспорт и такситата бяха оскъдни, хората дори се биеха за една появила се кола. Беше ме покорила мисълта, че насред града минава една река, а ние не я забелязваме, река, която носи шума на планетата и на природата, насред самата столица. Аз тогава не се считах нито за поет, нито за текстовик, подхождах към това като към дълг и интересна работа. На преден план бе да съчетая емоциите с верен усет за ритъм, за римуване. Прекалено далеч беше още по-нататъшният ми и досегашен живот.“

Неусетно мина часът в обятията на много красиви песни с омайния глас на Мими Николова и с изпълнения с дълбоки чувства съпровод на рояла на автора на аранжиментите Самуел Ефтимов.

Снимка: Владислав Мирчев

Този концерт Мими Николова определи в интервю по Jazz FM и на страницата си във Фейсбук като сбъдната мечта. Месец след концерта вълнението ѝ от незабравимото преживяване остава все така силно. „Мечтаех отново да пея в Пловдив. Той е много специален град за мен. Публиката слуша концерта внимателно и с отношение. Получих много поздравления и това за мен е най-голямата награда.“ – щастлива се завърна към този миг Мими Николова в интервю по Jazz FM.

Видеата можете да откриете и в Ютюб канала на Мими Николова.

Снимка: Владислав Мирчев

Сред публиката бяха музикантите от квартет „Пипков“, които на следващия ден свириха на матине, а в залата бе и Мими Николова.

Международния фестивал „Дни на музиката в Балабановата къща“ Мила Павлова основава, пленена от очарованието на достолепния дом в сърцето на Стария град в Пловдив. Форумът се провежда от ръководената от нея фондация „МузикАртисимо“ с подкрепата на Община Пловдив и Министерството на културата. Пролетната програма на 13-ото издание на фестивала представи известни изпълнители и класни състави, сред които новосфрмирания квартет „Солистите на Виенска филхармония“ с водач концертмайсторът на оркестъра Албена Данаилова, квартет „Паганини“ начело с Марио Хосен и „Барокови солисти“ с водач Зефира Вълова. Състоя се първият песенен рецитал на оперния ни баритон Кирил Манолов. Фестивалът традиционно поднася и голям детски концерт. Тази година той бе завръщане към „Небесни звуци за кавал и струнни“ с Теодосий Спасов отпреди 10 години. „Онези млади музиканти вече са по света, сега в състава бяха нови ученици. Изключително събитие под звездите на Римския стадион!“ – очерта връзката с началото и развитието междувременно Мила Павлова в интервю по Jazz FM.

Снимка: Светослав Николов

„Дни на музиката в Балабановата къща“ тръгва от сградата – културен център в центъра на Стария Пловдив и постепенно разширява присъствието си, изпълвайки с дух и други знакови пространства. „Започнахме от Балабановата къща, която ще си остане сърцето на фестивала. С напредването на годините се откри Малката базилика и бяхме първите, направили концерт в нея. След това се откри Римският стадион и отново първи проведохме концерт там с Бигбенда на БНР със солист Аркади Шилклопер – алпийски рог. Това бе огромно събитие за Пловдив. Един от първите концерти в Епископската базилика също бе наш. За мен е много важно да съчетаваме културно-историческото наследство на Пловдив с класната музика. Правили сме и правим много събития и на Античния театър.“ – описа още една черта от облика на „Дни на музиката в Балабановата къща“ Мила Павлова.

„Фестивалът още от самото начало има цветен и разнообразен вид. Не представяме изключително и само класическа музика, а най-качествена музика. Пловдив е изключително цветен град. Затова през годините сме се обръщали и към джаза, и към фолклора. Есенното ни издание е кросоувър проект, който ту отива към класическата музика, ту се обръща встрани.“ – поясни Мила Павлова. В него чухме „Софийски солисти“ и именити барокови солисти, сред които тромпетистът от Кралския Концертгебау оркестър Мирослав Петков под диригентството на Пламен Джуров. Ден по-рано изявеният в чужбина наш сънародник влезе в ролята на джаз и фолклорен музикант на концерт с друг българин, живеещ зад граница – Димитър Бодуров. Откриването на есенната програма бе с „Джазът и градът“ на „Новините в джаза“ с Михаил Йосифов, когато проливният дъжд не раздели артисти и публика, а ги събра под козирките на Римския стадион.

След като на срещата ни с Мими Николова чухме музика на Милчо Левиев, още творби на маестрото ще звучат на следващия концерт от фестивала – на 26 ноември от 18:30 ч. в Епископската базилика, когато Светлин Русев – цигулка, и квартет „Филхармоника“ с водачите на щрайха на Софийска филхармония и контрабасиста Деян Великов ще поднесат „програма – мечта“, както я определи Мила Павлова, с музика на Паганини, Пиацола и Милчо Левиев.

Концертът спектакъл на 27 ноември ще очертае паралели и ще свърже творци и епохи. „От години световноизвестната оперна прима Красимира Стоянова представя млади певци. Този път това са Стефани Кръстева – сопран, и Емил Павлов – тенор. Те ще бъдат двойката от „Уестсайдска история“. Тази любовна история ще е съчетана с „Ромео и Жулиета“ от Шекспир. Двамата влюбени избрахме на национален кастинг. Ще звучи музика от времето на Шекспир, която ще прелее към „Уестсайдска история“. Ще свири квинтет „Пилекадоне“ с аранжиментите на Явор Гайдов. Събитието е с участието на актьорите Леа Дашкова и Ясен Кадиев.“ – описа събитието Мила Павлова, която като флейтистка ще е на сцената в състава на квинтета.

На 30 ноември в линията на подкрепа на млади пловдивски таланти в Балабановата къща ще чуем Виктор Вичев – пиано, и Александър Вичев – перкусии,  отличен като „Млад инструменталист“ на наградите „Музикант на годината“, присъждани от предаването „Алегро виваче“ на БНР, а също и част от ансамбъл „Престо“ с ръководител Пенчо Пенчев.

Ключови думи: