Любомир Денев във вечер на импровизационната музика
Снимка: Светослав Николов

Любомир Денев във вечер на импровизационната музика

Маестрото свири фрий джаз на „Артмаратон на свободните духом“ с Весела Морова, Петър Момчев и Атанас Попов

Импровизацията и създадената в момента музика бяха в основата на концерта на Любомир Денев в „Артмаратон на свободните духом“, организиран от Свободен артистичен съюз. Събитието се проведе в „Театро“ в София на 2 октомври 2021 г.

Снимка: Светослав Николов

С маестрото музицираха Весела Морова – вокал, Петър Момчев – саксофон, и Атанас Попов – барабани. Представяйки програмата в интервю по Джаз ФМ в навечерието на събитието, Любомир Денев каза в предаването „Джаз ден“:

Снимка: Светослав Николов

Понеже това е Свободен артистичен съюз и понеже програмата се нарича „Артмаратон на свободните духом“, реших, че в музиката не мога да представя нещо по-свободно от джазовата импровизация. С колегите отдавна искаме да изпълняваме фрий джаз, да експериментираме и да се хвърлим в дълбоките води на импровизацията, просто да си излеем душите. Разбира се, направих известна подготовка, написах сценарий с идеи върху какво ще импровизираме, като тези импровизации ще бъдат съчетани с моите поетически откровения. Весела ще бъде и в ролята на рецитатор. Тези текстове ще свързват отделните музикални откъси.

Снимка: Светослав Николов

Ще бъде изненада за всички нас, участниците, защото преди всичко искаме себе си да изненадаме. Всеки ще свири това, което му е на душата, ще се слушаме взаимно, ще си помагаме и ще се носим на гръб един друг.

Снимка: Светослав Николов

Много специално и много любимо е това, че се случва така нареченото от мен „три в едно“. В музикалната практика имаме три различни времеви пространства – композиторът създава произведението в един времеви откъс – може да е преди 100 – 200 години, може да е вчера. Изпълнителят се подготвя – заучава го по нотния текст – това е друг времеви откъс. И в трето време е изпълнението пред публика, когато тя възприема цялото това творчество. А в нашия случай имаме „три в едно“. В момента, в който се създава музиката, тя се изпълнява, и в същия момент се възприема от публиката. Така че в един и същ времеви откъс имаме три творчески действия – създаване, интерпретация и възприемане.

Снимка: Светослав Николов

Ето това е уникалното, това е композиране на живо в момента. Всяка нота е хвърлен камък, хвърлена нота не се връща. Няма репетиции, няма повтаряне, няма заучаване, няма връщане назад. Музикалната форма се разгръща пред нас и това е интригуващото според мен – и за изпълнителите, и за публиката. Трябват изключително бързи реакции, рефлекси у музикантите, голяма обща култура, толерантност един към друг, близост – духовна и музикална, доверие. Това е като при един диалог. Трябва всеки да има голяма техническа подготовка, арсенал от изразни средства, с които да борави свободно, за да може идеите да се осъществят на момента.

Снимка: Светослав Николов

Любомир Денев за средствата за изграждане на музикалната картина:

Задавам някаква образност, примерно, казвам „пустинен вятър“. Само това. Концертът е като симфония в шест части, които се изпълняват без прекъсване. Втора част – саксофон. Той подава по свое желание образност, мотиви, теми. Трета част е, да кажем, барабани. Той започва, ние се включваме. Аз не ги задължавам. Самият изпълнител има свободата да композира в момента началото и ние го разгръщаме, развиваме го нататък. Или пък мотив за свирене са ни стиховете.

  • Думите на Любомир Денев можете да чуете в плеъйра под основната снимка.

Снимка: Светослав Николов

Джаз ФМ записахме концерта и в предаването ни „Джаз емоции“ днес от 21 ч. с повторение в събота от 19 ч. ще прозвучат пет от пиесите: „Пустинен вятър“, „В търсене на изгубения блус“, „Декомпозирайки Монк“, „Свети, любов“ със стихове на Валентина Радинска и „Барокови полифонични джаз инвенции“. Звукозапис и смесване: Владислав Мирчев.

Снимка: Светослав Николов

Ключови думи: