Jazz Portrait с музиката на Майлс Дейвис през 60-те
Снимка: Светослав Николов

Jazz Portrait с музиката на Майлс Дейвис през 60-те

Концертът се състоя в Пространство за култура „Портрет“ и в него участвата Борислав Петров, Нейко Бодуров, Димитър Льолев, Александър Логозаров и Васил Хаджигрудев

В Пространство за култура „Портрет“ Борислав Петров продължава поредицата от образователни концерти Jazztory. „Реших да ги прекръстя на Jazz Portrait, защото хората от „Портрет“ бяха така мили да ми предложат да ги възобновя. Наложи се да се поспра, за да обърна внимание на други неща – роди ми се детенце и т.н. Те ми казаха: „Хайде да ги започнеш отново!“ Аз се съгласих. „Реших да ги кръстя Jazz Portrait, защото ще ги правя при вас.“ – им казах. Те много се зарадваха.“ – разказа Борислав Петров по Джаз ФМ.

Снимка: Светослав Николов

Първите три издания на Jazz Portrait проследяват музиката и развитието на Майлс Дейвис. „Той е изключително специален музикант, четири пъти преобръща курса на джаза, създавайки куул джаза, модалния джаз с албума Kind of Blue, а през 60-те години влиза в авангарда, за което прави супер група, която представяме. В последния период от живота си той задава линиите на фюжън музиката, на джаз рока.“ – описа облика му Борислав Петров.

Снимка: Светослав Николов

Той разказа още: „През 60-те Майлс вече е звезда. Направил е много сериозни албуми, които са известни по целия свят, направил е колаборациите си с Гил Евънс, които са в основата на third stream – симбиозата между класиката и джаза, направил е своя първи квартет. До голяма степен той може да прави каквото си поиска. Но е непрестанно търсеща личност. Много бързо му омръзва нещо – може да има най-добрата група, страхотни продажби, но докато свири, иска провокация. В един момент се изморява от своята група, а неговите музиканти поемат по своя път и стават бендлидери. Майлс започва да търси нови начини за правенето на музика и му се свири с нови хора. През 60-те години попада на страхотен отбор музиканти – Уейн Шортър, Хърби Хенкок, Рон Картър и тийнеджърът Тони Уилямс. Те така провокират Майлс, че те дълго време не му омръзват. Те създават провокация, правейки музика свободомислещо и смело, така че той да се нагласи спрямо тях. В началото той дори не знае какво да прави с тази ритъм секция. Ние решихме да вземем тази провокация и да я предадем един на друг и на публиката.“

Снимка: Светослав Николов

За този концерт Борислав Петров избира музиканти, които са негови приятели – Димитър Льолев, с когото заедно са учили и продължават да учат тази музика, Александър Логозаров, който след тях завършва Консерваторията в Грьонинген, Васил Хаджигрудев, който също завършва там, а Майлс е Нейко Бодуров. „Той е изключително отдаден на звученето на Майлс.“ – казва Борислав Петров.

Близостта между тях отговаря на музицирането в групата на Майлс. „Между тях има страхотна химия. Макар и на половината на възрастта на Майлс, те го карат да се чувства некомфортно в началото. Прецедентът, който създават в ансамбловото свирене, до ден-днешен е начинът, до който музикантите се опитват да достигнат. Ние ще се опитаме да пресъздадем атмосферата на тази група – втория велик джаз квинтет на Майлс.“ – описва предстоящото събитие Борислав Петров. В концерта повечето композиции са на Уейн Шортър, има пиеса на Тони Уилямс, творби на Майлс и на Джо Завинул.

Снимка: Светослав Николов

В поредицата Jazz Portrait след Jazztory Борислав Петров представя музиката на легенди в джаза в контекста, запознавайки ни с техните постижения, разкривайки величието на творческия им дух. Така, колкото повече опознаваме джаза, толкова повече го разбираме и чувстваме част от себе си, толкова повече го обичаме. С Jazz Portrait научаваме повече за джаза, докато му се наслаждаваме. „Хората наистина започват да вникват в музиката. Те имат нужда от контекст, защото това е по-абстрактна музика. Те обикновено казват, че не разбират джаза и затова не го харесват. Ние, джаз музикантите, трябва да го разбираме, а слушателят има нужда от контекст – защо нещо звучи по определен начин, с какво е свързан. Джазът много точно отразява епохата. И когато човек получи информация, много по-ясно започва да разбира нещата. Довечера слушателите ще чуят, че тази свобода, която са искали да постигнат музикантите, е свързана с борбата за свобода на чернокожите в Америка.“ – описва средата, в която се появява музиката на Майлс Дейвис Борислав Петров.

В образа на великия тромпетист е Нейко Бодуров: „Удоволствието от концерта бе невероятно. Направихме пътешествие към миналото и към изкуството на тези велики музиканти. Сложните им като хармонизация стандарти днес се свирят рядко. Бе голямо предизвикателство за нас, тъй като тези музиканти са ни дали възможността да се учим от тях и да даваме от себе си. Да свиря с Борислав Петров, Димитър Льолев, Александър Логозаров и Васил Хаджигрудев освен хубав спомен, е и едно надграждане в моето развитие. Те са по-големи от мен и е удоволствие да се уча от тях.“

Снимка: Светослав Николов

Майлс Дейвис е част от творческия характер на Нейко Бодуров: „Слушам го още от ученическите си години. Брат ми Димитър Бодуров учеше скришом от системата в Музикалното училище и вкъщи винаги сме слушали Майлс. Той е дал много на света, тъй като е въвел много стилове в джаза през годините, бил е иноватор. Това ме впечатли в творчеството му, грабна ме свободата в изразяването му. Майлс е над музиката, той е нещо повече от това, което е стандартната форма. Въпреки че музикантите следват нотите, като слушаш музиката им, виждаш как всичко е извън границите.“

За Нейко Бодуров запознаването на публиката с композициите и начина на създаването им е много важно: „Хората се наслаждават на спонтанния момент, но когато знаеш подробности, мисля, че много повече си въвлечен.“

Джаз ФМ записахме концерта и го излъчваме с интервюта с Борислав Петров и Нейко Бодуров в предаването ни за музика на живо „Джаз емоции“ на 19 януари от 21 ч. и на 22 януари от 19 ч. Многоканален запис, смесване и мастериране: Владислав Мирчев.

На 27 ануари Jazz Portrait отправя взор към края на 30-те и началото на 40-те в Харлем, когато там свири Фетс Уолър. „Той е любимец на Холивуд и участва в много филми, пише интересни композиции, част от които днес са стандарти като Ain’t Misbehavin’ и Honeysuckle Rose.“ – разказва Борислав Петров. На 10 февруари ще се запознаем с музиката на Чет Бейкър, а на 24-и – на Бени Гудман.

Събитийният календар на Пространство за култура „Портрет“ се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“.

Ключови думи:
@