The Truth (2021 г.) е дебютен солов албум на басиста Радослав Славчев – Riverman

The Truth (2021 г.) е дебютен солов албум на басиста Радослав Славчев – Riverman

„Нашият потенциал е безграничен, ние сме създадени по образ и подобие на Бога – творци на собствения си живот, и можем да постигнем всичко, за което мечтаем.“

The Truth е дебютен солов албум на басиста Радослав Славчев – Riverman. Излязъл в края на 2021 г., той е изцяло с негови композиции, които въплъщават вкуса му към мелодичността на баса. The Truth изразява идеята за необята на човешките възможности. Списъкът с участниците отразява широкото присъствие на Радослав Славчев на музикалната ни сцена. Антони Рикев е съавтор на аранжиментите и на смесването, свири на китара, кахон и перкусии. В албума участват вокалистите Алана Алекзандър, Вас Джей Ангелов, Лина Никол, Елена Кокорска и Александър Славчев, който свири и на китара. Трети китарист е Мирослав Иванов. Двамата с Радослав Славчев са и в групата Funkallero на Васил Спасов, който участва в две пиеси. Другите трима кийбордисти са Любо Цанев, Станислав Арабаджиев и Краси Тодоров, който мастерира албума. На барабани свирят Николай Данев, Богомил Енчев, Деян Илиев и Борислав Петров. Саксофонистите са Димитър Льолев, Владимир Кърпаров и Марин Бозев. С кларинет в една пиеса чуваме Стоян Роянов Я – Я. Синтове – Владислав Мичев. Радослав Славчев – Riverman разказва за своя дебютен албум The Truth в „За албумите от техните създатели“ по Джаз ФМ.

За мен албумът е сбъдната мечта още от 2012 г. Тогава се появи първата песен – Singularity, с участието на брат ми Александър Славчев. Тя бе част от първия диск на Music Clinic Records. Реших да я включа, защото бе доста близка като усещане и енергия до всички други. Албумът е с музика, която направих за себе си през последните 3 – 4 години. През годините се запознах и имах възможността да работя с едни от най-добрите музиканти в България. Някои от тях работят в чужбина и са на световно ниво. Много исках да направя свой албум с тяхно участие. Много съм щастлив, че певица от Ню Йорк се съгласи да участва. През годините събрах доста идеи, които звучаха в главата ми като мелодии. Свиря на шестструнен бас, обичам да свиря акордови прогреси и мелодии. За мен винаги е било много важно един музикант да е мелодичен в изказа си. Когато записвах своите идеи, реших, че поне по-голямата част от тях трябва да бъдат изпети от моите любими певци, които да изразят себе си със свой текст. И така се получи интересна колаборация между бас груув, готини бийтове, красиви вокали. Всички тях облякохме в модерни аранжименти.

Първата песен е заглавната – The Truth. Тя е с участието на певицата Алана Алекзандър и рапъра Вас Ангелов. Идеята дойде, когато се върнах от Малайзия. Бяхме там с нашия квартет с Маги Алексиева. Прибрах се много зареден, защото януари и февруари бе слънчево, ходехме на плаж, през март си дойдох с тен, бях зареден с фънки енергия. Песента първоначално я правихме на живо с Маги. Започнахме запис, но тя се премести във Франция. Сетих се за Алана, с която се бях запознал на концерта на „Харлем госпъл хор“ 10 години по-рано. След изявата в Зала 1 на НДК те имаха афтърпарти в бар, в който свирех. Направихме супер джем сешън. Влюбих се в гласа ѝ. По това време пъравехме първия Стиви Уондър трибют с брат ми и поканих да ни слушат членове на хора. От тогава поддържаме връзка с Алана, която живее в Берлин. Изпратих ѝ песента и я помолих да помисли върху нея. Тя много я хареса. Казах ѝ, че държа на унисона с баса. Бях много щастлив от това, което изпя. Тук участва и уникално талантливият българин Вас Ангелов, прославил страната ни в САЩ. Исках да има част с рап на английски, но не можех да намеря такъв човек в България. Саното и Тони Рикев ме запознаха с Вас Ангелов, който се оказа, че е откритие на Еминем, подгрявал го е на негово турне, сега работи с Лорин Хил. Той притежава уникален талант и почти никой тук не е чувал за него. Щастлив съм, че се съгласи да участва. Въпреки че Алана пее за своята истина, истината има много измерения. Тя ми каза, че нейната истина е за човека, с когото си представя, че ще има безусловна любов. „Търся любовта и дори да не я срещна, си я представям така в лицето на човек, който ме разбира по този начин.“ – сподели тя. Казах й, че това ми харесва. Моята истина е, че всички тези мелодии, хармонии и бийтове са проекция на това, което съм преживял. То е отражение на моята опитност, която изразявам чрез музиката, чрез тези мелодии, хармонии и сола. Тя съответства и на другата моя истина – че едно от най-важните неща е човек да намери себе си, да изпитва абсолютно щастие от това, което прави, без да следва наложените модели. Това е много дълъг процес. Не мога да кажа, че съм го постигнал, но музиката ми помага. Този процес изисква търпение и смелост. Живеем във времена, в които родители и медии постоянно ни натрапват различни модели. Те са вредни, защото пречат на човек да е щастлив и да намери себе си.

Seven Ways e в 7/4. Така се роди идеята за него. Мелодията изсвирих на моята шестструнна бас китара, която реших, че трябва да бъде подкрепена от висок инструмент. Поканих Владислав Мичев, който е много запален по синтове. Припевът е вече в 4/4. Поканих брат ми Александър Славчев да го изпее. По това време бях вдъхновен от творчеството на Джейкъб Колиър. Исках в песента да има много гласове, които определят хармонията на припева. Брат ми много добре разбра идеята ми. Третата част е от арпежи, които свиря също в унисон с брат ми, които той направи уникално. След моето соло влиза солото на Любо Цанев, а след припева реших, че трябва да има още едно бас соло – слап соло.

Текстът на Seven Ways е написан от Лина Никол, която пее в Orion. Идеята за тази песен тръгна от акорди, които също свирех на шестструнната си китара. За мен бе предизвикателство да измисля мелодия, която да звучи върху тях. Поканих Лина да изпее мелодията. Песента няма куплет, каквато е формата в повечето заглавия тук. След темата, която свиря с баса, следва припев, който всеки може да запее. В този период бях вдъхновен от филм за сътворението на света – как живеещите в по-високи измерения създания на Орион и Сириус са имали свои енергийни войни, тяхното съществуване е било заплашено и те са посели своето ДНК на други планети, как в нашето ДНК има частица от тяхната енергия. Като започнах пиесата, си представях, че летяща чиния каза на Земята, за да видят какво се е случило след милиони години. Те са изненадани от безсмисления градски шум и са разочаровани от това, което виждат. Останалото оставям на въображението на слушателите.

River of Love е провокирана от моя взаимна любов – неосъществена и невъзможна. Пиесата изразява чистата любов, в която се усеща и много тъга. Може би за някои това е болка, но за мен тази пиеса е щастие и спокойствие. Реших да подкрепя с класическа китара мелодията, която изсвирих с баса. Тя е моят първи инструмент, който ми донесе техника, двигателна способност на ръцете, както и усещане за мелодия и хармония. Антони Рикев записа кахона. Когато правехме аранжимента, се чудехме какъв да е бийтът. Той предложи: „Искаш ли да пробваме аз да запиша кахон?“ Веднага го направихме и пиесата прозвуча уникално. Тя е най-кратката в албума. Усещане за чиста любов.

Time Traveller е отново с участието на Лина Никол. Като похват използвах триъгълна схема – темата се рпазгръща в три такта, има три акорда. Когато изсвирих мелодията, пак реших, че трябва да бъде подкрепена от духов инструмент. Сетих се за моя много добър приятел от хиляди години и уникален музикант, към когото имам респект – Стоян Роянов – Я-Я. Записа темата на един дъх и наистина прозвуча страхотно. След това чуваме гласа на Лина, като и аз се престраших да изпея припева. Мелодията се повтаря четири пъти и през цялото време променям акордите. Едни и същи тонове звучат по разичен начин, като различни картини. Реших, че трябва да има препратка към бибопа, защото съм вдъхнвовен от музиканти като Чарли Паркър и Майлс Дейвис. Реших, че с Я-Я ще направим дуел върху препратка към бибопа. Чудех се как да преминем от едно по-модерно аренби, дори госпъл като хармонии звучене, към бибиоп. Реших да стане с радиокопче, което пресъздава смяна на честотата. И попадаш на едно радио, което свири същата хармония, но по много по-различен начин. Затова реших да е пътуване във времето. В солата се връщаме 50 години назад. На кийборда свири Васил Спасов, специално за тази бибоп част поканих Боби Пeтров – любимият ми джаз барабанист.

Singularity е първият ми сингъл, който издадох през 2014 г. Реших да е част от албума, защото се доближава като композиция и вайб до другите творби. Пиесата се зароди през 2012 г., когато всички духовни учители започнаха да говорят за това, че навлизаме в нова ера на своето духовно развитие, че Земята покачва вибрацията си. Бях вдъхновен от тези теми. Гледах един филм за понятието сингулярност. Реших да озаглавя така пиеса, защото бях вдъхновен от тази тема – как всяко трептене е около централна, нулева точка. Тя привлича всичко около себе си и всичко в нея се отразява в материя. Така Създателят е бил съзнание, което е имало нужда да се превърне в материя, за да разбере какво е. Понякога, като гледам всички красиви неща около нас – цветята, природата, планината, Рилските езера, където много обичам да ходя, осъзнавам, че това е Божествената любов. Тя няма нищо общо с човешката. Тя е отражение на това, което Бог е. Затова написах простичко изречение: „Отвори сърцето си, отвори очите си и почувствай любовта около теб.“ Темата на саксофон изсвири Марин Бозев – мой приятел, с когото по това време много работехме. Той вече не живее в България. Вокалите са изпети от Александър Славчев и Елена Кокорска.

Mr. Jaco посветих на моя най-голям вдъхновител – Джако Пасториус. Той е нашият велик учител, който създава стилове и променя този инструмент. Той първи прави бас китарата солов инструмент, първи се осмелява да изсвири на нея тема на Чарли Паркър и след това тя става като стандарт за всички басисти по света. Използвах подход на Джако – пъргава бас линия, върху която има бавна мелодия на саксофон. Той е записан от Димитър Льолев, на пианото е Васил Спасов, на китарата – Мирослав Иванов, на барабаните – Николай Данев.

Албумът завършва с What about Us. В песента участва Лина Никол, с която също се престраших да пея. Изсвирих темата също с бас китара, която е лека препратка към моя друг любим басист – Маркъс Милър. Тук също имаме красива мелодия и красив припев. Блаегодарен съм на Лина Никол за прекрасния текст. Тук на кийборд е Станислав Арабаджиев, с когото по това време свирехме с Лина. Тази песен е единствената, в която има семпли на барабани. Тя започва с наредени барабани, защото бях вдъхновен от творчеството на Маркъс, но от солото нататък реших, че трябва да се изгради и затова поканих Деян Илиев, който да запише барабаните на живо. Тази песен отново е любовна. Остава въпросът: какво ни предстои? Това е избор, който всеки трябва да направи. Посланието, което искам да оставя, след като слушателите чуят този албум, е, че нашият потенциал е безграничен, ние сме създадени по образ и подобие на Бога – творци на собствения си живот, и можем да постигнем всичко, за което мечтаем.

Концертната премиера на The Truth ще е на 5 март в Sofia Live Club с участието на Антони Рикев, Николай Данев, Александър Васев, Димитър Льолев и вокалистите Лина Никол и Александър Славчев. Началото е в 21 ч. Преди концерта ще има диджей сет.
Това е важен момент за мен и личен празник – двоен. Тогава майка ми, от която идва талантът ми за музика, има рожден ден и ще дойде специално. Този концерт ще бъде за нея.

Аз си мечтая този албум да бъде представен на по-големи сцени и в чужбина. Щастлив съм, че приключих нещо, върху което работих 2 – 3 години, за да мога да продължа с други идеи. Повече бих се фокусирал върху инструменталната музика. По тези идеи работих с някои от любимите си певци, но сега все повече искам да се концентрирам върху тембъра на баса.

„За албумите от техните създатели“ с разказа на Радослав Славчев – Riverman за неговия дебютен албум The Truth слушаме по Джаз ФМ на 16 февруари от 19 ч. и на 19 февруари от 14 ч.

 

 

Ключови думи: