Студийни и концертни записи, включително от North Sea Jazz Festival, в албума Flamenco Blues (1992) на Райчо Иванов и неговия RockJazz Orchestra

В „За албумите от техните създатели“ по Джаз ФМ слушаме албума на Райчо Иванов от 1992 г. Flamenco Blues. През 2021 г. по предложение на Джаз ФМ Министерство на културата удостои музиканта с най-високото отличие – наградата „Златен век“. Неговият принос към развитието на българската култура е огромен, а в контекста на албума „Фламенко блус“ отличаваме въвеждането в музиката ни на жанра фюжън, както и на фламенкото.

В това отношение имам хубав пример. Един от великите писатели – Франц Кафка, не е ходил в Америка, не е общувал с американци, не е знаел английски език, и въпреки това написва една от най-хубавите книги за Америка. Аз никога не съм ходил в Испания, не знам испански, даже не съм общува с испанци. Интуитивно реших да навляза по-дълбоко в богатия и много близък до джазовите музиканти испански фолклор. Това бе причината за да създам албума Flamenco Blues.

Албумът Flamenco Blues свидетелства за яркото присъствие на българската джаз музика на един от най-високите международни форуми в жанра – North Sea Jazz Festival, което също посочихме в нашата номинация. Плочата, продуцирана от самия Райчо Иванов, започва с изпълнение в почит към Ал Жеро – L Is for Lover.

Веднъж, както много пъти, отивайки в БНР, видях при един от редакторите плейбека на L Is for Lover и проявих интерес. Той ми предложи да запиша тромпет върху него. Аз бях заинтригуван, влязох в Първо студио, изслушах няколко пъти плейбека и записах. Тази пиеса в албума е с оригинален плейбек, а на солото на тромпета вече автор съм аз.

Втората пиеса в албума Flamenco Blues на Райчо Иванов и неговия RockJazz Orchestra е композицията на Бойко Димитров Accident. В състава са: Райчо Иванов – тромпет, Бойко Димитров – сопран саксофон, Вергилий Каталан – китара, Николай Захариев – клавишни, Венелин Кръстев – бас, Емил Александров – барабани, Георги Вълков – перкусии.

Това е колаборация между бившия ми пианист Ники Захариев и един много талантлив саксофонист – Бойко Димитров, който за съжаление отиде да живее в Дания. Двамата решиха да направят една по-виртуозна пиеса. Останалата част от групата, естествено, участваме в реализирането й.

В думите на благодарност, които Райчо Иванов ме помоли да поднеса на церемонията по връчването на наградите „Златен век“, приемайки отличието от негово име, той каза: „Всичко, което имам, го дължа на джаза и аз му дадох всичко от себе си. Радвам се, че той получава такова признание чрез моята награда. Поласкан съм за оценката, която ми е дадена. Щастлив съм, че с усилията – моите и на колегите ми – българският джаз зае полагащото му се място в света. България се е доказала като държава на музикални таланти, която е заставала с достойнство в оперната и симфоничната музика, ето че и в тази сравнително нова област за европейския континент – джаза – България е на почетно място.“ С оркестъра на Райчо Иванов българският джаз застава на една от най-високите сцени в жанра – фестивала North Sea в Хага, Нидерландия, през 1990 г. Представянето на групата е толкова успешно, че публиката безпрецедентно я вика на бис. Този момент е документиран в албума Flamenco Blues.

На този фестивал, който извън САЩ е най-големият в света, така е програмирано участието на оркестрите, че се свири без абсолютно никакво продължение, без бисове. Ние обаче имахме толкова силен аплауз, че конферансието ме помоли да изсвирим нещо за публиката, но да е късо, защото ще се обърка редът и всичко ще е за сметка на програмата нататък. В началото на записа на плочата се чува реакцията на публиката на нашето изпълнение на фестивала.

Групата от България е в състав: Райчо Иванов – тромпет, Михаил Грозданов – алто саксофон, Иван Лечев – китара, Николай Захариев – клавишни, Венелин Кръстев – бас, Емил Александров – барабани, Георги Вълков – перкусии.

До там се стигна с доста сериозна селекция. Ние трябваше да се състезаваме с голям брой оркестри от цял свят, за да имаме това щастие, огромно щастие да участваме с елита на световния джаз. В програмата има такива имена като Майлс Дейвис, Джон Маклафлин, Мейнард Фъргюсън, Дизи Гилеспи и неговия United Nation Orchestra, Аирто Морейра с Флора Пурим… Да не ги изброявам, те са безчет.

Същия ден, в който групата на Райчо Иванов свири и безпрецедентно е извикана на бис, на сцената са още: Рей Браун, Филип Катрин, Стан Гец, Шърли Хорн, Ханк Джоунс, Би Би Кинг, Джон Маклафлин, Мишел Петручиани, Лий Ритенауър, Гонзало Рубалкаба, Томаш Станко, Take 6, Кърк Уейлъм и Yellowjackets. Датата е 14 юли 1990 г. След българските музиканти сцената ще заемат Ал Жеро, Ренди Крофърд, Джо Семпъл, Джордж Бенсън в обща програма. Воденият от Райчо Иванов оркестър свири пиесата Merry-Go-Round.

За нея съм инспириран от по-съвременни усещания по отношение на джаза. Обичам да сменям стиловата насока на нещата, които правя. Не ми се ще постоянно да се съобразявам с един и същ стил, грубо казано – да му робувам. Затова харесвам и Колтрейн, и Уейн Шортър, и Джон Маклафлин, и Майлс Дейвис. Те винаги търсеха нови пътища, нови насоки, нови усещания. Джазът е в постоянно в движение. Той е една от най-обхващащите нови хоризонти музика.

Б страна на Flamenco Blues започва с композиция на Райчо Иванов, вдъхновена от изкуството на Пако де Лусия – Spanish Sunset.

Това е пиеса, която е инспирирана от музиката на Пако де Лусия. Един мой приятел, който живееше в Испания, ми донесе негова плоча и тогава за първи път чух името му, за първи път чух музиката на този съвършен музикант. Той е вече познат на българската музикална общественост, посети България на „Златният Орфей“ със своя оркестър, имаше концертни изяви. Той не е табу за българската публика. Това ме вдъхнови много. Не мога да не спомена, че много ме впечатли и трактовката на Майлс в световноизвестния албум Sketches of Spain на Concierto de Aranjuez от Родриго. Това също много ме вдъхнови. Испанският фолклор е много благодатна материя за музициране.

Албумът Flamenco Blues на Райчо Иванов завършва с пиеса на един от вдъхновителите му – Майлс Дейвис.

Аз в никакъв случай, заклевам се пред себе си и пред Господ, не имитирам Майлс Дейвис. Но аз съм вдъхновен от Майлс Дейвис. Това са две различни неща. Майлс Дейвис не може да се имитира. Той е толкова еластичен, че не може да се имитира. Неговият почерк е толкова строго индивидуален, че е просто невъзможно. Но той може да вдъхнови един джазов музикант със своя стил, със своето отношение, с фразата, с начина си на интерпретация. Както ги изброяваме сега колко последователи и почитатели има Джон Колтрейн, надали има саксофонист, който да не е впечатлен и да не е взел нещо от него. Но тези гениални музиканти, за нас специално, за моята генерация джазови музиканти, бяха пример, но не цел и средства за имитация. За мен специално Майлс е каквото е за самия него Чарли Паркър. В автобиографията си той пише, че Чарли Паркър най-много го е вдъхновявал в неговия творчески път. Когато за първи път чух Майлс в Time for Jazz на Уилис Коновър по „Гласът на Америка“, можеш да си представиш за каква атмосфера и за какво става въпрос. Spanish Key е пиеса, която е включена в двойния албум Bitches Brew, може би един от най-успешните модерни албуми на Майлс Дейвис.

В състава на оркестъра са: Райчо Иванов – тромпет, Бойко Димитров – тенор саксофон, Вергилий Каталан – китара, Николай Захариев – клавишни, Венелин Кръстев – бас, Емил Александров – Барабани, Георги Вълков – перкусии.

Пиесата се казва Spanish Key. Целия албум съм го слушал хиляди пъти, а тази пиеса особено много ме впечатли. Помолих колегите си да я адаптираме за нашия оркестър. Направих аранжимент. Това, което се получи, вече е налице в албума.

Част от записите в албума Flamenco Blues на Райчо Иванов са направени от Румен Спасов от група „Сигнал“.

Двете групи репетирахме в една и също сграда. Доста често се засичахме и си говорехме и с Данчо, и с Румен, и с другите от оркестъра. Те си бяха донесли от чужбина 16-канален пулт и 16-канален магнетофон. Част от тези записи са от концерт в НДК. Тогава Румен Спасов прояви желание и предложи да ни запише. Аз го поканих – защо не, това е една услуга. Той ни записа на 16-канален магнетофон, направихме смесване и аз останах очарован. Казах му , че ще ги предложа на Радио „София“ и на „Балкантон“. За мой късмет и за мое щастие комисията в БНР даде най-висока оценка на тези записи и те влязоха във фонда на радиото, а „Балкантон“ се съгласи да издаде две плочи. Тази е втората, а има още една, която е началото на тази серия.

Какво е удовлетворението, когато албумът е готов?

Удовлетворение, не ми се сърди, ама е малко. Да свириш на една сцена с Майлс, с Дизи Гилеспи, с Пат Матини, с Ал Жеро – такива велики музиканти, това е нещо повече от щастие. А, и да те бисират, това е вече действително върхът на щастието!

  • Разказа на Райчо Иванов можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

„За албумите от техните създатели“ се излъчва по Джаз ФМ в сряда от 19 ч. с повторение в събота от 14 ч.

Ключови думи:
@