Със Swings & Heartaches, Vol. 2 групата Lilly of the West на Лили Друмева продължава свой проект отпреди 10 години
Снимка: Lilly of the West

Със Swings & Heartaches, Vol. 2 групата Lilly of the West на Лили Друмева продължава свой проект отпреди 10 години

Лили Друмева пее и свири със Свобода Боздуганова, Мишо Шишков, Ясен Василев и гост музиканти популярни кънтри и джаз хитове

В „За албумите от техните създатели“ по Джаз ФМ Лили Друмева разказва за албума на сформираната от нея група Lilly of the West – Swings & Heartaches, Vol. 2. Излязъл в края на 2021 г., той е продължение на друг, записан 10 години по-рано.

Този албум е втора част от колекция, която издадохме преди 10 години – Swings & Heartaches – „Суингове и болки на сърцето“. Включихме песни от 30-те и 40-те години – кънтри, суинг, блус и джаз. 10 години по-късно продължаваме традицията. Записахме албума миналата година през зимата, по време на пандемия. Този път отиваме по-назад във времето. Най-старата ни песен е от 1910 г., а най-новата – от края на 60-те. Отново сме включили любимите стилове – суинг, кънтри, блус, джаз, има и един рокендрол. Бързите песни наричаме суингове, а баладите – болки на сърцето. Музикантите са Свобода Боздуганова – контрабас, Мишо Шишков – добро китара, Ясен Василев – акустична китара. Аз пея лийд вокал и свиря на ритъм китара. Имаме специални гости – виртуозният цигулар от Чехия Пепа Малина и Михал Барок от Словакия, който свири на мандолина.

Снимка: Lilly of the West

Това са популярни песни, които имме нужда да чуваме преоткрити. Как вие го постигате?
Ние ги пречупваме през нашата призма на кънтри музиканти. Кънтри музиката граничи с други жанрове и се получават хибриди като уестърн суинг, кънтри рок. Албумът започна с демо, което направих през януари – глас и катара, поставихме основата на всички пиеси. По това демо другите музиканти записаха своите партии. Най-накрая изпях вокалите. Записвахме в студио „Ретро“ при Станислав Донев, а миксът и мастеринга направи Стамен Янев , с когото работя от 20 години.

За съжаление, поради пандемията, не можахме да записваме заедно, влизахме един по един. Присъствах на всички моменти от звукозаписа. Знам всяко тонче, всеки дъх в този албум. Той вървя трудно, може да се каже, че е изстрадан, тъй като в групата всички имаха Ковид, имахме и други неприятности. Това бе дълъг път, който изминахме в една изключително тежка година.

Тези песни бяха в нашия репертоар през последните години, много ни харесват и са в нашата стилистика. Ние изпълняваме кънтри и стиловете, които граничат с нея – блус, суинг, джаз, рокабили, рокендрол. Всички те се създават в първата половина и средата на миналия век. Това са основите на музика. Ние отдаваме почит към най-значимите жанрове в музикалната история. Имаме много опит с тези песни, тествали сме ги пред публика. Само две не сме изпълнявали на живо – I Miss the Mississippi and You и Dream a Little Dream OF Me.

Снимка: Lilly of the West

Имам отношение към всяка една песен, вникналата съм в текста, усещам мелодията. Много ме поласка рецензия в британската преса от Алън Какет. Той пише, че пречупвайки тези произведения през нашия поглед сме създали нещо автентично и сме намерили своя звук.

Песните са много благодатни за сола – с аранжименти, спирки и интродукции. Пели сме ги на живо и всеки знае своето място в тях. Някои са бързи и закачливи като Seven Lonely Days, други са по-тежки, но много приятни за свирене, като Blues for Dixie. Блусът е лежерен, отпускаш ръката, докато свириш, пеенето върви лесно. Суинговете са по-бързи – там трябва концентрация, да държиш темпото и да не изпуснеш ритъма, бързите сола са много технични. Баладите са силни болки на сърцето, аз ги усещам много дълбоко и се вживявам в тях, докато ги изпълнявам.

Създадох групата през 1996 г., когато се върнах от Австрия. Там завърших във Виена и се запалих по кънтри музиката. Мое гадже бе певец и китарист в кънтри група. Научи ме да свиря на китара и ме водеше на концерти. След като се върнах в България, реших да създам собствена група и намерих съмишленици – Росен Христов, Райко Пепеланов и Цветан Влайков. Създадохме Lilly of the West и започнахме да репетираме и записваме. Отидохме на първи фестивал в Чехия – на отворена сцена през 1997 г. Там имаше среща на Европейската кънтри асоциация, забелязаха ни, много се зарадваха, че в България има кънтри и блуграс група и започнаха да ни канят и на други фестивала.

Кънтри музиката е много важна в живота ми. Той се дели на две – до 25 години, когато бях нормален тийнейджър, и втората половина – пълна със събития, спомени, хубави моменти, приятели и за всичко това е отговорна кънтри музиката.

Най-важното за един артист е да намери своя собствен стил, да намери себе си в музиката, да намери жанра, където гласът му звучи най-добре, където може да се развива, където има какво да даде. За мен това е кънтри музиката. Усещам песните, текстовете, мелодиите. Всички певци имат красиви гласове, изглеждат страхотно. В кънтри музиката няма сарказъм и пошлост, мелодиите са изключително красиви и най-важното е, че песните не живеят от сложни аранжименти и компютърни ефекти, а от текстовете и мелодиите, от посланията. Всяка кънтри песен може да се изсвири ей така с китара и ако е хубава, тя ще прозвучи добре. Както казва музиковедът Харлан Хауърд – кънтри музиката представлява три акорда и истината.

Seven Lonely Days е от началото на 50-те години. Била е хит за певицата Джорджия Гибс. Харесах я, защото в нея има хубаво настроение. Тя е с хумористичен текст за една жена, която чака своя любим и плаче по него седем самотни дни и нощи и накрая решава, че стига толкова – да се маха.

Blues for Dixie е блус, който научих от кънтри легендата Мърл Хагард. Той записва песента през 50-те години. Ние я изпълняваме в по-бавно темпо, аз пея в по-ниска тоналност. Голямо удоволствие е да я представяме на сцената. „Дикси“ е нарицателно за южните щати, които са родината на кънтри музиката и блуса.

I’m Satisfied with You е написана от Хенк Уилямс. Тя е по-малко известна от другите му хитове Jambalaya, Your Cheating Heart и т.н. Песента носи много хубаво настроение и е със закачлив текст: „Ти не носиш диамантени пръстени, не се обличаш в скъпи дрехи, но ми харесваш.“ Той я написва около 1947 г.

Rock, Salt & Nails е красива балада от 60-те години. В нея също има история. Тя се изпълнява от мъже и жени. Научих я от кънтри певицата Кейт Улф, която ѝ прави хубава акустична версия. В нея се засяга темата за отношенията между мъжете и жените. Явно на героинята ѝ е писнало от любовна драма.

Mountain of Love е рокабили – смесица от кънтри и рокендрол. Песента е от 60-те години. Научих я от версията на Конуей Туити, който е известен и с дуетите си с Лорета Лин. Весела и жизнерадостна песен, на нея публиката танцува. Текстът също е хумористичен: „С теб изградихме планина от любов, но ти ме напусна и срути всичко.“

After You’ve Gone е сложна, интересна, красива, мелодична песен от началото на миналия век. Има интересна хармония. Акордите се сменят почти на всяка дума. Тя е предизвикателство в инструментален и вокален план. Има много хубави версии на големите оркестри и бигбендовете, но също така и в изпълнение на джаз певици като Ела Фицджералд. Ние s направихме без импровизации, с по-кънтри поглед.

Blue Skies е композиция на Ървинг Бърлин, която има страшно много версии на известни джаз певци, включително на Уили Нелсън. Харесах много тази на Дорис Дей – бяла американка от германски произход, която пее джаз и суинг. Много отдавна искахме да я запишем. Изпълнявали сме я на живо. В нея участва чешкияТ цигулар Пепа Малина.

Dream a Little Dream of Me е много красива балада за лека нощ, също от началото на миналия век. Най-известната версия е на Мама Кас Елиът от квартета The Mamas and the Papas. Тя я записва в началото на 70-те години след разпадането на групата. Харесва ми мелодията – много приятна, нежна, фина. Но както песента звучи леко и лесно за пеене, тя никак не е лесна. При подготовката ѝ работих с вокалния педагог доц. Алис Боварян, взимам уроци при нея от много години. Може да се каже, че тази песен бе най-голямото предизвикателство във вокален план от всички в албума.

Kansas City е блус от Канзас. Научих го от Уанда Джексън – кънтри и рокабили звезда. Тя ѝ прави много хубава версия през 60-те, иначе песента е много по-стара.

I Miss the Mississippi and You е хит на един от пионерите в кънтри музиката – Джими Роджърс. Той я записва през 20-те години на миналия век. В песента се пее за това колко е тъжно, когато си далеч от дома, липсват ти приятелите, близките, семейството и искаш по-скоро да се върнеш.

Снимка: Лили Друмева

Удовлетворението, когато албумът е завършен, е голямо, тъй като виждаш, че трудът ти не е бил напразно. В години на пандемия е постижение да запишеш албум. Миналата година имахме само един концерт – за юбилея на групата. Затова наблегнахме на записите, записах и няколко авторски самостоятелни песни. Особено щастлива ме направи статия в британската преса, където имаше комплименти за този албум, че сме намерили собственото звучене и сме вдъхнали нов живот в тези песни. Наричат ме джаз дива, отбелязват техниката на фразиране, виртуозните музиканти. Такива неща ме правят много щастлива и това ми дава кураж и удовлетворение, че това, което правя, има смисъл.

Разказа на Лили Друмева можете да чуете в аудио файла. Песните от Swings & Heartaches, Vol. 2 на групата Lilly of the West в компанията й слушаме в „За албумите от техните създатели“ на 9 февруари от 19 ч. с повторение на 12 февруари от 14 ч. по Джаз ФМ.

Ключови думи: