Тази нощ бяха връчени 63-ите годишни награди „Грами“. В джаз категориите по две отличия имаше за Чик Кърия и Мария Шнайдер.
За най-добър джаз инструментален албум бе отличен Trilogy 2 на Чик Кърия, Крисчън Макбрайд и Браян Блейд, излязъл през 2019 г. Той документира поредното световно турне на тримата музиканти. Пиесите са подбрани лично от Чик Кърия от различни концерти, но звучат като една цялостна програма с музиката на триото. За него пианистът казва: „Във всяка група, с която работя, забавлението е критерий номер едно. Да си с това трио е изключително забавно. Тук не определяш нищо, а оставяш музиката да се излее. С Крисчън и Браян си прекарваме страхотно, когато сме на път.“ В репертоара са оригинални пиеси и творби от американската песнопойка, както и други произведения от музикалната традиция на Съединените щати, включително от сътрудничествата на Чик Кърия с Майлс Дейвис и Джо Хендерсън. В началото на записа пианистът публикува своето обръщение към публиката в Болоня. В него той специално посочва, че тримата ще импровизират, а когато кани своите колеги на сцената, ги нарича „гениални музиканти“.
Гейл Моран приема дистанционно наградата за най-добър джаз инструментален албум от името на един от носителите - Чик Кърия. Снимка: Rich Fury/Getty Images for The Recording Academy
Сега, когато получиха наградата „Грами“, Крисчън Макбрайд написа в социалните мрежи:
Мога да кажа нещо като „ние“ спечелихме тази награда „Грами“, имайки предвид, че този албум бе издаден като съвместен, а не като на „Чик Кърия трио“. Но истината е, че с Браян Блейд ние спечелихме възможността да свирим с Чик в това трио в продължение на 10 години. Той много старателно се опита да ни убеди, че това не е „Чик Кърия трио“, а сътрудничество между равни. С Браян винаги ще го обичаме заради това, но знаем каква е действителността. Той е гигант сред нас. Приятел, но и великан. Спомням си как по време на едно от многото ни турнета Чик ни помоли да напишем нови пиеси за триото. Това бе нещо голямо за мен. Когато един от най-великите композитори и бендлидери в историята те помоли да напишеш музика, започваш да си гризеш ноктите. Някои биха грабнали тази възможност, но с Браян реагирахме така: „Ами... Да... Добре, Чик.“ Със стотици хиляди мили заедно на пътя животът е обогатен и наситен от вселената на Чик – не само нашият, но и на всеки, който е имал късмета да свири и/или записва с него. Казвайки всичко това, гордея се с нашето „Грами“, но истинската награда е да наричаме Чик Кърия приятел и сподвижник.
На Чик Кърия бе присъдено „Грами“ и за най-добро импровизирано соло в пиесата All Blues от този албум, акценти от който ще си припомним утре от 21 ч. и в събота от 19 ч. в „Джаз емоции“. Излязлата през 2014 г. първа част на поредицата бе отличена с „Грами“ в същите две категории, като тук солото бе в пиесата Fingerprints. Две награди „Грами“ получи и композиторката и бендлидер Мария Шнайдер за своя албум Data Lords – за най-добър албум на голям джаз ансамбъл и за най-добра инструментална композиция за пиесата Sputnik.
Data Lords на Maria Schneider Orchestra - музикален портрет на реалността, в която живеем
Джейкъб Колиър позира със статуетката в медийната зала на Convention Center в Лос Анджелис. Снимка: Kevin Mazur/Getty Images for The Recording Academy. Музикантът е облечен в тоалет на Стела Маккартни.
Най-добър вокален джаз албум е Secrets Are the Best Stories на Кърт Елинг и Данило Перес. След забележителните 14 номинации за „Грами“, които Елинг получава в периода от 1995 г. до днес, вокалистът спечели за втори път престижната награда. Елинг беше удостоен с първата си награда „Грами“ през 2009 г. за трибюта Dedicated To You: Kurt Elling Sings The Music Of Coltrane And Hartman.
За най-добър латино джаз албум бе определен Four Questions на Артуро О’Фарил и The Afro latin Jazz Orchestra. „Грами“ за най-добър аранжимент – инструментален и вокален – спечели Джейкъб Колиър за He Won’t Hold You с Rapsody, а за най-добър инструментален или акапелен аранжимент – Джон Бийзли за Donna Lee. „Дължа цялата си кариера на афроамериканската музика и на афроамериканската общност, с която израснах и от която се учих.“ – каза на церемонията той и изрази своето признание към Чарли Паркър и Майлс Дeйвис, написали Donna Lee, както и към своя MONK’estra, за това, че музикантите са идвали редовно на репетиции и за концерти, към издателите си от Mack Avenue, към баща си, който го е научил на всичко в музиката. „Аз съм резултат на обучението по изкуства в училище. Надявам се да постигаме още по-големи успехи във вдъхновяването на младите артисти да израснат в системата на общественото образование.“ – каза Джон Бийзли от домашното си студио.
Джон Бийзли се включва виртуално в церемонията. Снимка: Amy Sussman/Getty Images for The Recording Academy
Най-добър съвременен инструментален е записаният на живо в „Роял Албърт хол“ албум на Snarky Puppy. В социалните мрежи лидерът на групата Майкъл Лийг написа: „Вече измина година без музика на живо. Този запис ни напомня какво ни липсва – енергията на публиката в залата, радостта от това да сме заедно на сцената. Благодаря на вас, слушателите, че ни изведохте до това отличие. Вие сте в основата на музиката ни от самото много, много скромно начало. Обичаме ви!“