Със своята Увертюра към детска опера „Ледената кралица“ Румен Бояджиев-син спечели конкурса на Първата международна творческа лаборатория за филмови композитори. Председателят на журито тази година е менторът на лабораторията Хари Грегсън-Уилямс, автор на музиката към филми като „Шпионски игри“, „Телефонна кабина“, „Хрониките на Нарния“, „Марсианецът“. В конкурса бяха представени повече от 140 произведения на композитори от над 30 страни. „Аз съм страшно изненадан и много щастлив от това признание.“ – каза Румен Бояджиев в студиото ни. След конкурса ще се проведе концерт, на който ще бъде представена творбата на лауреата и ще звучат любими пиеси от големия екран, включително на Джон Уилямс.
Румен Бояджиев има силно влечение към филмовата музика. „Обичам много приказния свят, фантастиката. Всичките си произведения обикновено насочвам към тази представа. Приказният свят и природата винаги са ме вдъхновявали.“ – обясни той. Музиката, която композира и аранжира, стъпва здраво на традициите на Златната ера на Холивуд, в чиято основа е европейската класическа музика. „Опитвам се да не скъсваме кръвната връзка с историята на класическата музика. Искам от нея да струи европейското усещане. Това е основният ми стимул – да създавам нещо, което носи чертите на сегашното време, но и да въвежда публиката в свят илюзорен, фантастичен. Той ни връща наздад в годините, в които човечеството може би е имало повече трудности, но е било много по-добро, по-одухотворено и различно от сега.“ – каза Румен Бояджиев-син.
В социалните мрежи той изразява възхищението и преклонението си към големите композитори. Тяхното величие той открива преди всичко в майсторството, с което изработват своята музика. „Възхищавам се на невероятния полет на мисълта, на невероятното усещане за съграждане, за строеж на музиката не само като изкуство, а като архитектура.“ – посочва Румен Бояджиев-син. И продължава: „Вдъхновява ме невероятния стимул на тези хора в едни доста по-мизерни времена да създадат такива невероятни образци, които сега ние, които имаме абсолютно всичко необходимо, не можем да създадем. Трябва да се замислим защо живеем добре, а не създаваме, не използваме това, за да вървим напред и наистина да напълним света с изкуство и култура.“
Увертюрата, с която Румен Бояджиев спечели конкурса, е само един от проектите в неговата дейност. Той е постоянно ангажиран със създаването на нова музика. „Никой не ми поставя тези задачи – сам си ги поставям, определям си срокове и сам си правя забележки, че закъснявам. В момента ситуацията в света е такава, че няма кой да те движи в тази посока, единствено ти можеш да се движиш сам. Имам толкова много идеи и скици, които дори не знам дали ще се осъществят. Става все по-трудно за българската музика, тъй като сме в окончателна световна изолация. Виждате колко малко биваме изпълнявани и популяризирани в самата България и колко е трудно да съществуваме. Моят стимул е да завърша цялото, да го направя хубаво, да съградя хубава къща и просто да чакам да дойдат гостите. Все някой ден ще дойдат.“ – казва Румен Бояджиев и изразява своята благодарност към Марк Кадин и Симфоничния оркестър на БНР, към Найден Тодоров и Софийската филхармония, към Григор Паликаров, които са му подавали ръка и така е успял да реализира много творби на живо.
„Тъй като живея много скромно и ежедневието ми минава предимно в работа, бих се радвал, ако мога да допринеса за това цялата българска музика да има по-добър имидж. Покрай младите композитори може би хората биха се сетили да чуят големите български класици. Има много млади музиканти, които са талантливи, имат страшно много качества и заслужават да бъдат чути от по-голяма международна публика. Бих бил щастлив, ако мога да допринеса за това.“ – каза в края на разговора ни Румен Бояджиев.