Филмът „Моят чичо Любен“ ни учи с примера на героя си Любен Стоев да се слеем с живота, да пулсираме с него и с всеки жест да го празнуваме в своите прояви на човечност
Снимка: Светослав Николов

Филмът „Моят чичо Любен“ ни учи с примера на героя си Любен Стоев да се слеем с живота, да пулсираме с него и с всеки жест да го празнуваме в своите прояви на човечност

В множество джаз импровизации сред творбите на Любен Стоев в дома му се впускат Ицко Финци, Огнян Видев, Александър Владигеров, Васил Пармаков…

„По-добре жив, отколкото безсмъртен.“ – с тази крилата фраза, съдържаща в себе си цялата истина за живота на Любен Стоев, завършва филмът за него „Моят чичо Любен“. Минали са малко повече от 7 години от неговата смърт, а към момента той е повече познат със социално-критичните си творби от годините на Промяната, в които сме останали подвластни на подлостта и измамата. Дали сега, след отрезвяването от несбъднатите мечти, не сме вече способни – отвъд сензационното говорене по медиите – да чуем гласа на хората, чрез чиито образи в творбите си Любен Стоев ни задължава за живота? И да не отвръщаме поглед и да не затваряме очи, да сме с будни сетива, съчувстващи, разбиращи и грижовни, да изпълваме света с любов и доброта. „Моят чичо Любен“ разказва за един посветен на хората човек и в режисьорския подход на Никола Бошнаков и Джеки Стоев – брат на Любен Стоев, се явява средство изкуството на този творец най-сетне да бъде открито в неговата дълбочина. Това не е документален, не е и художествен, а е ултрареалистичен филм за понякога болезнена действителност, в която краят на страданието е единствено в проявите на нашата човечност. Да се слеем с живота, да пулсираме с него и с всеки жест да го празнуваме, ни учи той с примера на Любен Стоев.

Филм и изложби рисуват облика на художника Любен Стоев. „За него бе удоволствие да работи.“ – казва единият от режисьорите Никола Бошнаков - Jazz FM

Снимка: „Гала филм“

Светът има нужда от нас, напомнят протегнатите ръце, които ни посрещат до входната врата на неговия дом. Отваря я племенникът му Рей ван Цешау, който си идва от Германия, за да продаде апартамента. Но скоро и самият художник влиза, за да ни разкаже в заснето преди 15 години видео за своето начало в изкуството като студент в Дрезден, за първите си творчески реализации като автор на кино плакати, за най-новите си инсталации от социално ангажираното изкуство, което създава през последните десетилетия от живота си. В него страдалците от родната действителност достойно носят своята участ в свят, построен на грешната основа. Любен Стоев пренася образи от най-сенчестите кътчета на реалността, за да ни върне в самата ѝ същност.

Снимка: „Гала филм“

Двамата режисьори заедно със сценариста Ивайло Манев създават многопластов филм, базиран на богат архив на откровена споделеност. За Джеки Стоев, част от триумвирата с Джони Пенков и Чарли Илиев, киното е средство за общуване със света. Това е и причината да имаме запазен толкова богат художествено и професионално заснет през последните десетилетия документален материал за Любен Стоев. Самият той е документирал своите преживелици по широкия свят. Приключенец по душа, Любен Стоев четири пъти обикаля цялата планета и рисува хората – бедния индиец, който свири на самоделен струнен инструмент, пъстрия пазар в Индия, децата, безгрижно тичащи по плажа Варадеро, тръпнещите в ритъма африкански танцьори. Звуците и движенията като моментна снимка се запечатват в скицника на художника с бликащата от тях енергия. Любен Стоев с интерес изследва света и опознава човешката природа.

Снимка: „Гала филм“

През филма като лайтмотив преминава любима песен на твореца – Mack the Knife, за Меки Ножа, един от злите хора в мрака и затова невидим. Пред неговата безпощадност изглежда сме безпомощни. „Какво мога да ѝ кажа?“ – прегръща Любен Стоев една от своите героини пред телевизионната камера, докато реди изложба. „Нищо.“ И всичко е в тази прегръдка, с която и ние можем да дадем кураж. За да открие хората зад образите в по-късните творбите на чичо си, Рей ван Цешау се запознава пред социалната кухня с 93-годишната кулокранистка Димитрина, останала без дом, защото къщата ѝ се оказва на апетитен за строителство терен. Тя последна напуска парцела – поредна безименна жертва на безскрупулните. Една е нейната утеха – в Божието възмездие, един е призивът на филма – в името на живота, достигнали до непоносимост, да се мобилизираме за действие.

Снимка: „Гала филм“

Действието на един е шанс за всички.

Но самият живот ни призовава към активност, като иронизира хиперболата в изкуството, задминавайки я. Табелки на вратата на тоалетната в дома на Любен Стоев напомнят да сме „дами“ и „господа“, а вътре ни следят множество очи, записва ни и ни излъчва онлайн модерна при поставянето ѝ VHS камера, агентът в сянка снима, звънец алармира за пускането на водата. „Живеем в ерата на информацията.“ – описва с ирония художникът шума, който заглушава и прави трудно доловими гласа на истината и зова на душата. И творбите му продължават беззвучно да крещят, за да ни събудят.

Снимка: „Гала филм“

В тази сграда в бивш дюкян е живял Любен Стоев като студент в Дрезден

Това те правят първо в Дрезден в „луда“ идея на Рей ван Цешау да покаже изкуството на Любен Стоев в града, в който той е учил. И тъй като това е нужно да се случи, животът го среща с отдавнашен почитател на неговата гедеерска пънк група от времето преди промените „Приятели на италианската опера“. Този фен е днес куратор в градската художествена галерия. И ето ги там творбите на Любен Стоев, за да направят паралел с изкуството от времето на Ваймарската република, за да покажат, че формата е част от изразяването на съдържанието, за да ни разкажат през думите на изкуствоведа от Националната художествена академия проф. Чавдар Попов за изкуството, което може да спаси мечтите от крах.

Снимка: „Гала филм“

Днес тази изложба е в Хамбург, а друга е експонирана във Филмотечно кино „Одеон“, където бе показан филмът. Там графичните първообрази дърворези гледат на отсрещната стена своите отпечатъци уникати, за да запечатат в нас призива към човечност на художника – безсмъртен и жив.

Снимка: Светослав Николов

Преминаваме през коридора на осъзнаването от киносалона до външния свят, в който пристъпваме, взели решение.

Снимка: Светослав Николов

За живот в празник – вечен живот, в който приятели се събират в апартамента на Любен Стоев за рождения му ден, а на екрана от предишен такъв той им казва „Наздраве!“ С вѐчери на изкуството с картините на Любен Стоев и неговите изпълнения на акордеон и в музикални веселби с Ицко Финци, Огнян Видев, Александър Владигеров, Васил Пармаков… „Моят чичо Любен“ е създаден с цялата любов и безкрайното вдъхновение на Любен Стоев и именно с тях разказва за твореца, така обичащ живота и хората.

Снимка: Светослав Николов

Днес е финисажът на изложбата „Оригинал и отпечатък“ в кино „Одеон“, придружен от прожекция от 16:30 ч.

Ключови думи: