Под мотото „Приемственост и традиции“ „Банско джаз фестивал“ започна с класиките в джаз и соул музиката, пресъздадени от Рут Колева, Камелия Тодорова и Милица Гладнишка и продължи с изява на млади музиканти като солисти на Old Gold Band на доайена на тромпета Генчо Въртовски.
Смесването на различни жанрове в стилистиката на джаза и претворяването на фолклора през неговата призма бе акцентът на втория ден на фестивала. Първият концерт от програмата бе с проекта The Teachers на Цветан Недялков и Веселин Койчев с Христо Минчев и Кристиан Желев – и четиримата – преподаватели. В албума, който представиха на фестивалната сцена, на основата на джаза и блуса те разполагат българския и балканския фолклор и фламенкото. „Имаме родопска и черногорска народни песни, както и авторски пиеси, всичко това – съчетано с останалите стилове в джаза и хармонизирано с хармонически и ритмически похвати на джазовата музика. Ние сме много доволни от този проект. Това е музикална колаборация, в която всеки дава собствен принос. Затова решихме да предложим и собствени пиеси. Chick е писана за Чик Кърия, но първата част е с фолклорен елемент, а втората – с елементи, които се използват в латино музиката, така както прави това Кърия. „Лале ли си, зюмбюл ли си“ вече добива съвсем друг вид, когато бъде хармонизирана по този начин.“ – описа проекта Веселин Койчев. Цветан Недялков допълни, че в оригинал „Лале ли си, зюмбюл ли си“ е безмензурна песен, но те я претворяват в определен ритъм, който създава съвсем различно усещане за нея. „Фолклорът създава нашата идентичност като музиканти. Всеки го прави до степен, до която може. Но това датира още от Панчо Владигеров в класическата музика и Милчо Левиев – в джазовата. За да стане качествено, човек трябва да притежава богата музикална култура.“ – допълни Цветан Недялков.
Назад в историята се върна Веселин Койчев: „Когато започнахме по по́чина на Милчо Левиев да работим с „Джаз линия“, вкарахме фолклорни мотиви, само че тогава с фолклорен музикант – Теодосий Спасов, който навлизаше в джазовата музика. Той ги съчета и успя да създаде интересна музика. По начина, по който ни позволява нашата естетика, сме съчетавали джазова хармонизация, ритмика и пулсация с фолклорна пулсация и импровизация.“ Той направи сравнение с българския и английския език като различни, но говорейки на всеки един от тях, си служим със заемки от другия.
Фолклорът е в основата и на музиката на групата от Северна Македония Foltin. Както каза лидерът Бранислав Николов: „При нас всичко е флуидно, композираме, експериментираме, но накрая всичко стига до нашия фолклор, с който срещаме публиката.“ От сцената на „Банско джаз фестивал“ Foltin впечатлиха с безкомпромисност в социалните коментари и удивителна нежност в изразяването и общуването със слушателите.
Участието си в пресконференцията басистът на Foltin Гоце Йованоски започна с думи за значимостта на Джаз фестивала в Банско, която осъзнал като студент по поп и джаз в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в началото на хилядолетието. Не го приемат в Консерваторията в Скопие, тъй като свири с лявата ръка. Тогава той се записва да учи контрабас в класа на Теодоси Стойков. „Когато се срещнах с него, не знаех каква кариера има. В този период не бе в толкова добро здравословно състояние, но когато хвана контрабаса, изсвири два тона, които звучаха толкова чаровно!“ – сподели Гоце Йованоски на пресконференцията. След това даде специално интервю за Джаз ФМ, в което добави: „Моят спомен за Теодоси е, че не беше добре със здравето и идваше по-рядко. Когато дойдеше, стаята се изпълваше с любов и настроение за джаз и импровизации. Той имаше специална енергия, усещах го. Много ме обичаше и много ми помогна. Заради него продължих да свиря контрабас. Тогава щях да ходя в чужбина и не се знаеше дали ще започна следването. Но като ме чу, ми каза думи, които ме накараха да продължа да свиря. Той имаше фин начин на преподаване. Говореше малко за технически детайли, но ни казваше как като басисти трябва да сме сдържани на сцената. Обикновено сме обградени от музиканти, които свирят много. Казваше, че е много добре да се помисли какво се свири, каква е твоята функция в групата. Той повече говореше за култура и бон тон в работата на музиканта.“
На финала на вечерта чухме Funkallero на Васил Спасов в поредното разширение на състава. Групата е с тричленна брас секция и с вокалист Елена Сиракова. Когато Васко създаде формацията, той надгради съществуващото на музикалната ни сцена, а времето след това бе посветено на непрекъснато развитие и обогатяване. Попитахме го какво показва това за неговото музикално мислене. „Забавляваме се, така ни е добре. Идеята ми е през нас да минават стихии, които да предложим на хората, защото знаем, че са хубави. И на слушателите ще им е хубаво, защото на нас ни е хубаво и се чувстваме добре.“
Снимки: Светослав Николов
Хронология „Банско джаз фестивал“ 2021 г.:
Фестивално студио:
Вие сте тук: I: Джазови интерпретации на фолклора и Теодоси Стойков като преподавател
IV: Културата сплотява общността, талантът блести от Младежката сцена, доброволци работят за джаза
V: Всеки ден слушаме соло китарата на Димитър Русев, „Юпитер 7“ е първият проект на „Акага академия“
VII: Теодора Енаке свързва светове, фестивалът създаде нови възможности за следващото си издание
В аванс:
На „Банско джаз фестивал“: Funkallero на Васил Спасов – музика, която излъчва доброта